Néhány hónapja írtunk arról, hogy több budapesti kerületben 30 km/órás maximumsebesség bevezetése szerepel az elképzelésekben, amely valójában egy fővárosi szintű forgalomcsillapítási terv részét képezi.

De 2021-ben az Európai Parlament képviselői 615 igen szavazattal, 24 ellenszavazattal és 48 tartózkodással elfogadott állásfoglalásban a képviselők hangsúlyozták: mivel a halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás, a járművek biztonságos sebességszintje legfeljebb 30 km/óra lenne a lakott területeken belül a lakóövezetekben és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros.

Párizsban, Brüsszelben, Bilbaóban, Bolognában és Helsinkiben már másfél éve 30 km/óra az általános sebességhatár, amelyhez most Milánó is csatlakozna.

A városi tanács álláspontja szerint a 30 km/órás korlátozás alól csak néhány főútvonal maradna ki, ahol továbbra is 50 km/óra lenne a megengedett. Ilyen kivételek egyébként Párizsban is vannak, írja a La Repubblica. A milánói vezetés azt fontosnak tartja, hogy elmagyarázzák a lakosságnak, miért van szükség a korlátozásra.

Egy 50 km/óra sebességgel haladó autó és egy gyalogos ütközése általában a gyalogos halálával végződik, azonban 30 km/órás sebességnél nagy esély van rá, hogy a gyalogos kisebb sérüléssel megússza. A másik pedig, hogy az alacsonyabb sebesség csökkenti a szálló por koncentrátumát a levegőben.

Ezzel persze nem csak Milánóban, de Európa számos városában sem ért egyet mindenki. Az ellenzők azzal érvelnek, hogy a forgalom ilyen súlyos lassítása betarthatatlan és csak nagyobb dugókat, torlódásokat fog okozni, amelyek legalább annyira környezetszennyezőek mint a szálló por.

Mit gondolsz? Jó döntés a 30 km/órás korlátozás a nagyobb városokban?
Igen
22% (107)
Nem
78% (388)