Az intelligens vezérlésű hordszárnyakkal szerelt elektromos vízi járművekre szakosodott svéd Candela és a szintén svéd villanyautó-gyártó Polestar még tavaly nyáron kötött együttműködési megállapodást, amelynek értelmében az utóbbi akkumulátorokat és hajtástechnológiát biztosít az előbbinek.
A szénszálas hajótestű Candela C-8 a Polestar 2 normál hatótávolságú, egy villanymotoros kivitelének akkumulátorát, valamint nagy teljesítményű, egyenáramú töltőrendszerét kapta meg. A 69 kWh kapacitású akkumulátorral akár 30 csomó (54 km/óra) csúcssebességet ér el a hajó, míg 22 csomós (40 km/óra) utazósebesség mellett akár 100 kilométer feletti távolságot tud megtenni. Ez két-háromszor nagyobb, mint amire a hagyományos elektromos sporthajók képesek, írja a Candela.
A nagy hatótávolsághoz persze a hajó speciális kialakítása is hozzájárul: a Candela számítógéppel vezérelt hordszárnyakon siklik, amelyek nagy sebességnél optimális mértékben emelik ki a hajótestet a vízből, és ezzel akár 80%-kal csökkentik a vízi jármű energiafogyasztását. Emellett a Candela C-8 különlegesen jó (a műfajban megszokottnál négyszer jobb) hatásfokú, közvetlen hajtású, tokozott villanymotort alkalmaz.
A 2014-ben alapított Candela első sorozatgyártású modellje, a C-7 2019-ben mutatkozott be; az a hajó 20 csomó (36 km/óra) sebességre és 50 tengeri mérföld (90 km) távolság megtételére volt alkalmas. A mindössze 32 példányban gyártott hajót 2022-ben követte a nagyobb, és immár korlátozás nélküli darabszámban készülő (eddig 150 példányban értékesített) C-8 nyolc utas szállítására alkalmas. A modellt eddig más forrásból származó akkumulátorral szerelték, mostantól azonban minden további példányába Polestar-komponenseket építenek be.
Idén lép piacra a Candela P-8 Voyager vízi taxi, valamint a Candela P-8 és P-12 elektromos hajtású, szárnyas utasszállító komphajó, amelyekkel a rekreációs piacról üzleti vizekre evez át a cég.