Az Opel 5172 regisztrációval 4 százalékos piaci részesedést ért el a hazai autópiacon – hangzott el a német márka csütörtöki sajtótájékoztatóján. Ez 383 darabbal kevesebb, mint egy évvel korábban, viszont részesedésben 0,17 százalékponttal több, mint a 2021-es eredmény. Ez annak fényében értelmezhető, hogy tavaly Magyarországon csökkent a piac: 129 176 személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 10,9%-kal maradt a 2021-es év értékesítése alatt.
„Úgy vágtunk neki a 2022-es évnek, hogy csökkentettük a készletet, mert normalizálódott a piaci helyzet. Ám februárban az orosz-ukrán háború miatt felborult a piac, és onnantól azt értékesítettük, ami volt” – mondta Dalos Attila, az Opel magyarországi igazgatója, aki hozzátette: „A gyártás messze elmaradt attól a mennyiségtől, amennyit el tudtunk volna adni. De csak olyan rendelést vettünk fel, amelyet normális időben ki tudtunk szolgálni, ami egyébként a piacon nem volt általános.”
A Crossland volt a márka legnépszerűbb modellje 1197 eladott darabbal, ezt követte a Corsa (722) és Mokka (700). A Crossland és a Mokka együttesen a B-SUV-szegmensben 8%-os részesedést ért el, a Corsa pedig a kisautók között 8,3 százalékot.
Különösen látszott a Movano esetében a keresleti piac alakulása, ahol a 693 rendelésre 324 eladás jutott. A másik két Opel-kishaszonjármű esetében nem volt ekkora a hiány, a Combo Van saját kategóriájában 9,8 százalékos piaci részt hozott 319 eladott darabbal, a Vivaro a saját szegmensében 11,4 %-ot ért el (299).
A lecsökkentő gyártói kapacitás mellett további nehezségekről is beszélt a márka első embere: a beszállítói árak emelkedése, majd a forint-euró árfolyam jelentős romlása is a kiskereskedelmi árak emelkedését vonta maga után.
De ezzel sem volt vége a problémáknak. „A legnagyobb kihívást mégis a makrogazdasági környezet változásai, az energiaárak emelkedése miatt kibillent fizetési mérleg, a magas alapkamat miatt leállt hitelezés és a szigorítások miatt lelassult lakossági és vállalati beruházások jelentették” – mondta Dalos.
Mindezekkel párhuzamosan az Opel hazai importőre központosította a készletezést, amivel könnyebb volt kiszolgálni a vevőket az ország bármelyik részén, ráadásul ezzel a kereskedők kockázatai is csökkentek.
„Azt várjuk, hogy az Opelnek 2023-ban jobb éve lesz, mint az előző kettő volt, ebben szerepe lesz az érkező új modelleknek” – fejtette ki a szakember. Mint megtudtuk, érkezik az Astra elektromos változata, bemutatkoznak a Grandland és az Astra GSe sportos plug-in hibrid kivitelei, míg a Corsaból év közepén kerül piacra a modellfrissített változat. A legnagyobb várakozás azonban az év második felére üzemezett Astra-kombi kapcsán jön.
7500-8000 darab eladott autót tervez 2023-ra az Opel, a nagyjából 120 ezres, a személyautókat és a kishaszonjárműveket is magában foglaló piacon.
2022-ben a hazai autópiacon nagyon erős áremelkedés volt jellemző, melynek kapcsán a szakember elmondta, hogy európai szinten, euróalapon is van infláció, ami 2023-ban is árfelhajtó hatású, de leginkább az árfolyam kiszámíthatatlansága jelent nagy problémát: „A folyamatos változás, ingadozás nem jó, a kiszámíthatóság fontos a nagy értékű beszerzéseknél.”
„Számítunk a konszolidációra. A modellek elérhetősége 2023-ban a tavalyinál jobb eladásokat fog hozni az Opelnek, annak ellenére, hogy meg kell majd küzdenünk a gazdasági helyzet okozta szűkülő kereslettel.”