A hibrid szót ma elsősorban benzin-elektromos hajtásláncokra használjuk. Az jól is van így, hiszen a fogalom eredetileg eltérő tulajdonságokkal rendelkező egyedek keresztezéséből létrejött utódra utal. Hibrid például az öszvér, azaz a ló és a szamár utóda, de a növényvilágban is rengeteg hibrid létezik – egy részük természetes keresztezés, más részük tudatos nemesítés eredményeként jön létre.

Városi kisautó 300 lóerővel 1

A német Turbozentrum hibrid turbófeltöltőjében például nincs elektromos meghajtású turbinakerék (mint egyébként annyi modern motorban), mégis hibrid, amennyiben a gyári turbót saját fejlesztésű elemekkel ötvözik – ahelyett, hogy a komplett egységet lecserélnék, csak a kimenő (sűrítő) oldalon dolgoznak.

Városi kisautó 300 lóerővel 2
Hogy miért így járnak el, annak rengeteg oka lehet a költséghatékonyságtól kezdve az egyszerűbb engedélyeztetésig, de ha működik, végső soron miért is ne tennék? Márpedig a Hyundai i20N városi sportautóhoz megtervezett és legyártott hibrid turbófeltöltője nagyon is működni látszik.

Városi kisautó 300 lóerővel 3
A cég az eredeti turbó adottságaihoz igazodva tervezi és gyártja le az új kompresszorkereket, majd ahhoz méretezve megnöveli a kompresszorház belső méretét, megerősített csapágyakkal szereli be az új töltőkereket, és végül optimalizált hézagokkal szereli össze az egységet.

Városi kisautó 300 lóerővel 4
Mivel a külső illesztések nem változnak, elvileg plug-and-play az alkatrész: ha otthon kiszereli az ember a turbófeltöltőt és elküldi a cégnek, ők 3868 euróért (kb. 1,5 millió Ft) elvégzik az átalakítást, és a gyári 204 helyett máris több mint 300 lóerős lett a Hyundai i20 N.

Városi kisautó 300 lóerővel 5

Ennyi pénzért szinte ajándék a másfélszeres teljesítmény, de ne feledjük – ahogy a cég maga sem felejti –, hogy a maximális hatás és a hosszú élettartam érdekében át kell írni a motorvezérlést, le kell cserélni a szívórendszert, a leömlőt és akár az egész kipufogórendszert, és nem árt a blokkot sem megerősíteni.

Városi kisautó 300 lóerővel 6

Akárhogy is, az átalakítás után az i20 N teljesítménye felülmúlja a nagy testvér i30 N-ét – egészen addig, amíg annak a turbóját is fel nem újíttatjuk a céggel, hogy immár 450 lóerő pusztítsa az első kerékre szerelt abroncsainkat…