Már a biztosítótársaságok sem tudnak mit kezdeni az összetört Teslák egekbe szökött javítási költségeivel, ezért adott esetben alacsony futásteljesítményű Model Y-okat is inkább árverés bocsátanak – számolt be a hírről a Reuters.
A hírügynökség szerint Elon Musk szerdai, negyedik negyedéves értékelőjén azt mondta, egyes külső társaságok biztosítási díjai – nyomásgyakorlás céljából – „indokolatlanul magasak”, miközben ígéretet tett arra, hogy a tervezés megváltoztatásával, illetve szoftvermódosítások segítségével minimalizálni akarják a Teslák javítási költségeit. Elmondása szerint apró, de annál lényegesebb, például a lökhárító kialakítását érintő változtatásokról van szó.
Egyelőre a Tesla a biztosítókkal folytatott szélmalomharcra és Musk kijelentéseire nem reagált hivatalosan.
A Reuters azonban az Egyesült Államok két legnagyobb, totálkáros autók árverezésével foglalkozó aukciósház, a Copart és az IAA adatai tanulmányozva arra a következtetésre jutott, hogy csak decemberben és január elején 120 darab olyan Model Y került kalapács alá, melyek többsége 16 ezer kilométernél kevesebbet futott.
Ezek kiskereskedelmi árai 60 ezertől 80 ezer dollárig, azaz nagyjából 20 milliótól 30 millió forintig terjednek, és bár a leírásokban kitérnek rá, hol találhatóak a sérülések, sőt, azokat fényképesen dokumentálják is, jellegükről általában nem közölnek konkrét részleteket. Az viszont több esetben is nyilvánvalóvá vált, hogy a javítási költségek sem lettek volna lényegesen alacsonyabbak, van, ahol 40-50 ezer dolláros nagyságrendet állapítottak meg. A Copart és az IAA sem foglalt állást az ügyben.
A biztosítótársaságoknál már bevett gyakorlat, hogy totálkárosnak minősítik a járműveket, mert már a becslések során szürreálisan magasnak bizonyulnak a javítási költségek. Ezért inkább megvásárolják, majd leselejtezik az adott Teslákat, ám erről az érintettnek vélt társaságok sem reagáltak a hírügynökség megkeresésére, vagy ha mégis, nem voltak hajlandóak kommentálni a helyzetet.
Érdekesség, hogy 2019 augusztusában a Tesla saját biztosítási leányvállalatot indított, azzal az ígérettel, hogy akár 30 százalékkal kedvezőbb díjszabást biztosítanak, mint a versenytársaik. A szerdai konferencián elhangzott, hogy a Tesla Insurance az utolsó hónapjaiban – negyedévenként 20 százalékos növekedés mellett – 300 millió dolláros, átszámítva 107 milliárd forintos bevételre tett szert, amivel – saját bevallásuk szerint – még a vállalat járműgyártó-ágazatát is lekörözte.