Egyes népszerű plug-in hibridek (PHEV) a való életben jóval szennyezőbbek, mint a gyártók által elvégzett tesztek alapján megadott adatok – írta új tanulmányokra hivatkozva a Guardian. A Grazi Műszaki Egyetem kutatói szerint a BMW, a Renault és a Peugeot egyes plug-in hibridjei sokkal több káros anyagot bocsátanak ki, mint a gyártók által megadott értékek, különösen a BMW 3-as sorozata, amely több mint háromszor annyit bocsát ki, mint a hivatalos adat.

A grazi kutatók mérései szerint a BMW 3-as sorozata kilométerenként 112 gramm szén-dioxidot bocsát ki a hivatalosan megadott 36 gramm helyett. A tesztben vizsgált Peugeot 308-as 20 százalékkal, míg a Renault Megane 70 százalékkal haladta meg a gyártók által megadott értéket.

A Transport & Environment nemzetközi civil szervezet azután bízta meg a grazi egyetem kutatóit, hogy a 2020-ban mért eredmények jóval nagyobb károsanyag-kibocsátást mutattak a hivatalos adatoknál, különösen akkor, ha az autó akkumulátorát nem töltötték fel. A T&E szerint a legújabb mérési eredmények miatt a kormányoknak a hibrid autók helyett inkább a teljesen elektromos járművek vásárlására kellene ösztönözniük a lakosságot.

Nagy-Britannia már bejelentette, hogy több évtizedre szóló környezetvédelmi programja keretében 2035-től csak elektromos, valamint egyes hibrid autók és kisteherautók kerülhetnek forgalomba az országban, az Európai Unió területén még szigorúbb a szabály, csak elektromos autók helyezhetők forgalomba. A brit kormány ugyanakkor az új kutatások hatására állítólag azt is fontolgatja, hogy 2035-től teljesen megtiltják az új hibrid járművek értékesítését.

Összehangolt támadás indult a plug-in hibridek ellen, ezek is ellenségek lettek 1

A Which? brit független fogyasztói érdekvédelmi csoport által elvégzett mérések is megállapították, hogy a plug-in hibrid járművek több üzemanyagot égetnek el, mint ahogy azt a gyártók által megadott laboratóriumi adatok sugallják. Az autókat egy szigorú emissziómérési eljárás (WLTP) szerint tesztelik, de a kutatók szerint ezek a mesterséges laboratóriumi körülmények nem mutatják meg a valós körülmények között történő vezetés hatásait. A grazi egyetem mérnökei a WLTP helyett egy hordozható tesztrendszert használtak.

Az autógyártók azzal érvelnek, hogy nincs más választásuk, mint a WLTP-adatok feltüntetése a reklámokban. A BMW szóvivője szerint a járművezetés végtelen számú lehetőséget kínál, ezért nem meglepő, ha a WLTP-adatoktól némi eltérés mutatkozik. Szerinte a plug-in hibrid autók fontos szerepet játszanak a teljes elektromos hajtásra való átállásban, mivel a tulajdonosaik a jövőben nagyobb valószínűséggel térnek majd át a tisztán akkumulátoros járművekre.

A Kearney tanácsadó cég új elemzése szerint az autóipar 2035-re kifut a fennmaradó „szén-dioxid-keretéből”, 2050-re pedig akár 75 százalékkal is túllépi majd azt. A Polestar és a Rivian elektromosjármű-gyártók megbízásából készült elemzés szerint a globális autóparkot szén-dioxid-kibocsátás-mentes elektromos energiával kell majd működtetni ahhoz, hogy a párizsi klímacélokat elérjék, de ez azt is jelenti, hogy az autógyártóknak drasztikusan csökkenteniük kell ellátási láncuk szén-dioxid-kibocsátását.