3,5 milliárd dolláros beruházással új akkugyárat épít a Ford Észak-Amerikában, ahol 2026-tól lítium-vas-foszfát (LiFePo4, vagy LFP) egységeket fognak előállítani.

A LiFePo4 akkuk legfőbb előnye, hogy gyártásukhoz nincs szükség azokra az anyagokra, amelyek különösen drágává teszik a villanyautókban jelenleg alkalmazott energiatároló egységeket, amelyek miatt sokan megkérdőjelezik az elektromobilitás fenntarthatóságát, és amelyek egyre inkább akadozó elérhetősége fennakadásokat okoz a globális termelésben.

Olcsó villanyautókban gondolkodik a Ford 1

A nikkel és a kobalt kiváltására alkalmas technológia régóta ismert, de autóipari alkalmazása viszonylag új keletű. Előnyei a hosszú élettartam és a viszonylag kedvező költségek, azaz ideális lehet olcsó(bb) villanyautók gyártására.

A Ford alaposan fel kívánja pörgetni villanyautó-eladásait: az idei év végére világszerte 600 ezer akkumulátoros elektromos járművet kívánnak értékesíteni, 2026 végére pedig már kétmilliót. Ehhez pedig szükség lesz alternatívákra – részben a masszív darabszámok, részben a költségek optimalizálása miatt. A lítium-vas-foszfát akkumulátorok mellett ugyanis a Ford megtartja a jelenleg alkalmazott NMC (nikkel-mangán-kobalt) vegyi összetételű technológiát is; a kettő eltérő jellemzői jóvoltából szélesebb piacot tudnak lefedni.

Olcsó villanyautókban gondolkodik a Ford 13

Az új gyár kezdetben 35 GWh összkapacitású akkumulátort fog gyártani évente; ez mintegy 400 ezer elektromos autó gyártására elegendő.