Ennyire mélyen még nem volt az orosz autópiac, mint az Ukrajna megszállása óta eltelt egy évben – derült ki a Reuters cikkéből. Az orosz-ukrán háború, illetve az azzal összefüggésben hozott szankciók miatt a nyugati autógyártók gyakorlatilag kivétel nélkül kivonultak az országból, amin az sem segített sokat, hogy újra elkezdett önerőből autókat gyártani a Lada, továbbá feltámasztották a Moszkvicsot.
A negatív rekordot nem tudta elkerülni az orosz autóipar, ami a Szovjetunió 1991-es összeomlása óta nem zárt ilyen gyenge évet, mint 2022-ben.
Az egy évvel korábbi állapotokhoz képest 52%-kal kevesebbet, 20,4 milliárd dollárt, átszámítva több mint 7300 milliárd forintot költöttek új autókra, míg az újonnan értékesített járművek száma 58,8%-ot zuhant. Az Autostat adatai szerint az új és használt autókra összességében is több mint 15%-kal kevesebbet fordítottak, pedig az utóbbiakra 14%-kal többet áldoztak. Ebből azt a következtetést vonta le az elemzőcég, hogy az autópiac közel háromnegyedét használt modellek tették ki, ami lényeges különbség a 2021-ben elért 55%-os arányhoz képest.
A pénz a használt autók piacára áramlott át. Bár azok árai emelkedtek, az újautó-piac szerkezete jelentősen megváltozott: a pénztárcabarát Ladák és a kétmillió rubel feletti kínai autók maradtak benne, míg a prémiummárkák szinte kivétel nélkül kiszálltak
– nyilatkozta a hírügynökségnek Szergej Udalov, az Autostat vezérigazgatója.
Az adatokból az is kiderült, hogy a tavaly eladott új autók átlagára 17%-kal 2,33 millió rubelre (kb. 11,3 millió forint) nőtt, a használt autók pedig 32%-kal drágultak, így azok átlagára 890 ezer rubelre (kb. 4,3 millió forint) rúg.
Tavaly a legtöbb autót Japánból importálták Oroszországba, ám az ázsiai szigetország idővel visszafogta a nagy értékű használt autók orosz exportját, igaz, a korlátozás nem vonatkozik a magánszemélyekre.