Hidrogénüzemű FLIRT vonatot tesztel a Stadler Svájcban, ráadásul a jármű kocsiszekrényei és az erőforrás-modul váza a vállalat alumínium kocsitesteket gyártó szolnoki üzemében készültek – közölte a Stadler az MTI-vel.

Az álló- és futópróbákat követően a hidrogénüzemű vonatot a kaliforniai San Bernardino megyei közlekedési hatósághoz viszik, ahol az engedélyeztetéshez szükséges hivatalos hatósági próbákat végzik majd el a szakemberek.

A Stadler FLIRT H2 vonata az első hidrogénüzemű vasúti jármű lesz az Amerikai Egyesült Államok történetében, és fontos szerepet játszik a zéró károsanyag-kibocsátású vasúti technológia bevezetésében a tengerentúli piacon.

A FLIRT H2 motorvonat beszerzése a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project személyszállító vasúti projektben valósul meg. Ez 14 kilométeres összeköttetést jelent Redlands és a San Bernardino Metrolink állomás között, ahol a jármű 16 menetet, azaz utasforgalmi körülmények között 480-600 kilométeres távot tesz majd meg naponta, a külső környezeti viszonyok függvényében.

A jármű két kocsiból és egy PowerPack néven ismert erőforrás-modulból áll, amely helyt ad az üzemanyagcelláknak és a hidrogéntartályoknak. A PowerPack a hidrogént elektromos árammá alakítja, amelyet a hajtásért felelős akkumulátorban tárol el. Az akkumulátor a jármű hajtásrendszerét, a fűtő-, szellőző- és légkondicionáló rendszert (HVAC) és egyéb kényelmi berendezéseket látja el energiával. A vonat fékezéskor a mozgási energiát vissza tudja nyerni, így ez is újra felhasználhatóvá válik a jármű meghajtására.

A vonat 108 ülő utas befogadására alkalmas, és rengeteg további állóhelyet kínál. Maximális sebessége 130 kilométer/óra.

80 éve gyárt vonatokat a Stadler, mely több mint 13 000 alkalmazottat foglalkoztat a világ különböző részén lévő telephelyein. Magyarországon három leányvállalattal (Stadler Szolnok Kft., Stadler Magyarország Vasúti Karbantartó Kft., Stadler Trains Magyarország Kft.) van jelen. A szolnoki gyár 2009-ben kezdte meg a működését, és mára a régió legnagyobb kapacitású vasúti kocsiszekrény üzemévé vált.