A Deutsche Umwelthilfe környezetvédő szervezetnek adott igazat egy német bíróság abban az ügyben, amelyet a civil szervezet a Volkswagen Golfok kipufogógáz-visszavezető rendszerével kapcsolatban indított a Német Szövetségi Gépjármű-nyilvántartó Hivatal ellen.
A VW ellen benyújtott kereset szerint az érintett Golfok szoftvere nem korlátozza megfelelően a járművek nitrogén-oxid-kibocsátását, így elképzelhető, hogy vissza kell vonni az érintett típusok forgalmi engedélyét. A környezetvédők úgy vélik, hogy ezeknek az autóknak eleve nem lett volna szabad forgalmi engedélyt kapniuk. A Volkswagen azt nyilatkozta, hogy a következő lépéssel a bíróság döntésének tanulmányozása után foglalkoznak – írja a Reuters.
A bíróság részletezte döntésének okát. Arra a következtetésre jutottak, hogy az ezen autók nitrogén-oxid-kibocsátását korlátozni hivatott rendszer csupán 15 és 33 Celsius-fok között működik hatékonyan. Ezen hőmérséklet-tartomány alatt és felett a kipufogógáz-visszavezetést szabályzó szoftver korlátozza a visszavezetést, mert az károsíthatja a motort. És mivel Európában az éves középhőmérséklet nagyrészt 15 fok alatt van, az autók sokszor bocsátanak ki a megengedettnél több nitrogén-oxidot. Az európai szabályozás megengedte az autógyártóknak, hogy motorvédelmi okból korlátozzák a kipufogógáz-visszavezetés működését, de nagyon nem mindegy, hogy a valós közlekedési helyzetek mekkora részében él ezzel az egyébként törvényes lehetőséggel egy autógyártó. Vagy épp visszaélhet vele, és a motorvédelemre hivatkozva az utak nagy részén deaktiválja ezt a funkciót, ami azonban az autók típusbizonyítványának és forgalmazási engedélyének megszerzéséhez szükséges labormérések közben végig működik. 2018-tól az EU kötelezővé tette a közúti, RDE-méréseket, így már nem fordulhat elő, hogy a kipufogógázok tisztítására szolgáló rendszerek a valós közlekedésben legnagyobbrészt deaktiválva legyenek. Erről itt olvashattok.