Alacsonyabb sebességhatárok a budapesti belvárosban, éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább száz helyszínen, zebramegújítási program – egyebek mellett ezeket a javaslatokat tartalmazza az új fővárosi közlekedésbiztonsági stratégia, amit a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hozott nyilvánosságra.

Ennek célja, hogy az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban, 2030-ig megfelezzék, 2050-re pedig nullára csökkentsék a halálos közúti balesetek számát a magyar fővárosban. A stratégia nemcsak Budapest következő évekre való feladatait határozza meg, hanem javaslatot tesz országos jogszabályok módosítására is.

Bár a Budapesti Rendőr-főkapitányság a héten újabb mérőkészülékek telepítését jelentette be, a közlekedésbiztonsági stratégia szerint Budapesten legalább 100 helyszínen kell sebességmérő kamerákat kihelyezni és ezek telepítéséhez a rendőrség partnerségére van szükség.

Úgy vélik, hogy ahol szükséges, csökkenteni kell a sebességhatárokat Budapesten.

Ezért kétszeresére növelnék a védett lakóterületek, azaz a 30-as és a lakó-pihenő övezetek kiterjedését, és alacsonyabb sebességhatárokat vezetnének be a belvárosban:

  • a Hungária-gyűrűn belül maximum óránkénti 50 kilométeres,
  • a Nagykörúton és azon belül maximum óránkénti 40 kilométeres sebességhatár bevezetését javasolják.

Budapesten 5240 gyalogátkelőhely található, ezeknek több mint a felét az elmúlt három évben felújították. Ezt a programot azonban folytatni kell, így néhány éven belül elérhető, hogy Budapesten minden gyalogátkelőhely kifogástalan állapotban legyen.

Bárki véleményezheti a stratégiát

Fővárosi egyeztető fórumot kezdeményeznek a rendőrség és a releváns szakmai és civil szervezetek részvételével, így szakmai szinten kidolgozott javaslatokkal lehet segíteni a közlekedésbiztonság helyzetén önkormányzati és kormányzati eszközökkel egyaránt. A legfontosabbnak a közlekedők tudatosságát nevezték, közlekedési módtól függetlenül, ezért tájékoztató kampányt indítanak a fővárosi felületeken, hogy ezzel ösztönözzék a budapestieket a biztonságosabb és egymásra odafigyelő közlekedésre.

A Főpolgármesteri Hivatal közleménye szerint a BKK a közlekedésbiztonsági stratégia szövegét a kerületi önkormányzatokkal történt egyeztetés és szakmai fórumok alapján készítette el. Az elmúlt hetekben megkezdődött már a stratégia megvitatása releváns civil és szakmai szervezetekkel is. A következő lépés a stratégia nyilvános vitája, azt követően a végleges javaslatról a Fővárosi Közgyűlés dönthet. A közlekedésbiztonsági stratégia szövegét a BKK weboldalán bárki véleményezheti.