Nem igazán hisznek az emberek az autógyártók túlélésében – derült ki egy, az újautó-vásárlók körében végzett, globális felmérésből, mely arra kereste a választ, hogy a gyártók túlélik-e a belső égésű motorok nyugdíjazását, azzal együtt pedig az elektromos hajtásláncokra való átállását, amit az Európai Unió 2035-ig vinne véghez.

A SKIM Group kutatásában megkérdezettek szerint főként az ismertebb, bejáratott márkák lesznek azok, melyek nem tudják majd tartani a lépést az átállásában, ellenben a fiatalabb, eleve elektromos járművek gyártására specializáltak igen, azok közül is inkább a Kínából származókban vagy a kínai háttérrel rendelkezőkben bíznak, vélhetően azért, mert a modern technológiát versenyképes áron kínálják.

Hasonló trend bontakozott ki az amerikai piacon is, ahol a Rivian és a Tesla túlélésére sokkal nagyobb esélyt látnak, mint a Cadillacére, a Chevrolet-ére vagy a Fordéra. Olyannyira, hogy a vásárlók háromnegyede szerint 2030-ban már nem fog létezni a Cadillac.

Ami a teljes sorrendet illeti, annak élén 70%-os súlyozott pontszámmal a Tesla áll: 10-ből 6-an gondolják úgy, hogy az évtized végén „rendkívül jól fog menni” Elon Muskék szekere. A Teslát három kínai gyártó, a NIO, a BYD és az XPeng áll, 60% körüli vagy azt meghaladó értékekkel, megelőzve a Riviant és a Lucid Motorst. Az első tízbe a „régi motorosok” közül az Audi és a Toyota is befért, de itt már 45-46%-os kombinált eredményekről beszélhetünk, míg a BMW és a Mercedes-Benz ki is szorult onnan.

A márkák kombinált, (sikeresség, innováció, fenntarthatóság, vezető szerep szempontjából) súlyozott sorrendje :

1. Tesla 70%
2. NIO 62%
3. BYD 62%
4. XPeng 59%
5. Rivian 55%
6. Lucid Motors 53%
7. Polestar 51%
8. Audi 46%
9. Toyota 45%
10. Faraday 45%
11. BMW 45%
12. Mercedes-Benz 43%
13. Fisker 42%
14. Volkswagen 38%
15. Volvo 37%
16. Byton 37%
17. Hyundai 36%
18. Ford 35%
19. Porsche 34%
20. Kia 33%
21. DS Automobiles 26%
22. Chevrolet 25%
23. Mini 23%
24. Cadillac 22%
25. Peugeot 22%
26. Renault 22%

Sikeresség szempontjából azonban nem a Tesla, hanem a BYD és a NIO fogja vinni a prímet, legalábbis a 2363 válaszadó 69%-a szerint, míg a Tesla a 60%-os mutatójával a negyedik helyre, az XPeng mögé szorult, de innováció szempontjából listavezető (79%). Ebben a tekintetben a bejáratott márkák különösen rosszul állnak: a Toyota épphogy top 10-es (44%-kal), míg az Audi, a Hyundai, a Volkswagen, a Mercedes-Benz, a Kia, a BMW, a Ford és a Volvo a 12. helytől lefelé, libasorban követik egymást.

A márkák sorrendje sikeresség szempontjából:

1. BYD 69%
2. NIO 69%
3. XPeng 62%
4. Tesla 60%
5. Rivian 58%
6. Lucid Motors 55%
7. Polestar 52%
8. Faraday 49%
9. Fisker 47%
10. Toyota 44%
11. Byton 41%
12. Audi 40%
13. Hyundai 40%
14. Volkswagen 40%
15. Mercedes-Benz 38%
16. Kia 35%
17. BMW 35%
18. Ford 35%
19. Volvo 34%
20. DS Automobiles 27%
21. Porsche 26%
22. Chevrolet 26%
23. Peugeot 24%
24. Mini 24%
25. Renault 23%
26. Cadillac 23%

A márkák sorrendje innováció szempontjából:

1. Tesla 79%
2. BYD 68%
3. NIO 66%
4. Mercedes-Benz 65%
5. Audi 65%
6. BMW 64%
7. Polestar 64%
8. Rivian 62%
9. Lucid Motors 58%
10. Toyota 58%
11. XPeng 58%
12. Porsche 53%
13. Volvo 51%
14. Ford 48%
15. Hyundai 48%
16. Volkswagen 48%
17. Faraday 48%
18. Fisker 47%
19. Kia 46%
20. DS Automobiles 37%
21. Mini 37%
22. Byton 36%
23. Chevrolet 34%
24. Cadillac 31%
25. Renault 31%
26. Peugeot 31%

Fenntarthatóság tekintetében szintén a fiatalabb amerikai és kínai vállalatok fedik le az élmezőnyt, miközben a Toyota a 8., a BMW a 10., míg az Audi csak a 13. helyet foglalja el. Mind a japán, mind a két német márka esetében 35-40% körüliek az értékek, amik lényegesen elmaradnak a lista élén álló XPeng 65%-ától.

A márkák sorrendje fenntarthatóság szempontjából:

1. XPeng 65%
2. NIO 60%
3. Tesla 56%
4. BYD 54%
5. Rivian 49%
6. Lucid Motors 45%
7. Polestar 42%
8. Toyota 40%
9. Byton 38%
10. BMW 35%
11. Faraday 35%
12. Fisker 34%
13. Audi 34%
14. Volvo 32%
15. Hyundai 31%
16. Kia 29%
17. Volkswagen 29%
18. Mercedes-Benz 26%
19. Ford 26%
20. DS Automobiles 24%
21. Chevrolet 22%
22. Porsche 20%
23. Mini 18%
24. Peugeot 18%
25. Cadillac 17%
26. Renault 15%