A magyar közúti fuvarozók költségeit mutató Közúti Fuvarozási Árindex a 2022-es rekordemelkedés után 2023-ban az infláció alatt, 8,2-9,6 százalékkal növekedhet, kérdés azonban, hogy az idén ebből mennyit tudnak áthárítani a cégek – mondta Lajkó Ferenc, a Magyar Közgazdasági Társaság egyik elnöke hétfőn.
A hazai áruszállítás 70 százalékát a közúti árufuvarozás adja. Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti fuvarozással, állományuk 90 ezer járműből áll. A magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák, és jelentős exportszolgáltatók. Tavaly a nemzetközi áruszállításban részt vevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégeké pedig 34,9 százalékkal emelkedtek – mondta Lajkó, aki hozzátette, ilyen mértékű, az inflációt is meghaladó költségnövekedésre évtizedek óta nem volt példa.
Az extrém költségemelkedés sofőrhiánnyal párosult, ezért a fuvarozók az elmúlt 30 év legnagyobb áremelését tudták érvényesíteni, a nyereségarány pedig néhány százalékponttal emelkedett.
A 2022-es költségnövekedés kétharmadát az üzemanyagárak emelkedése tette ki. A gépkocsivezetők bére 4,5-5,5 százalékponttal, az egyéb költségek 2,5-4,5 százalékponttal emelkedtek. A növekedésből a tranzitdíjak 2-2,5 százalékpontot tettek ki. A forint gyengülése viszont segítette a nemzetközi fuvarozásban érdekelt vállalkozásokat.
A szektor érintettjei az éves átlagban a tavalyi szintekhez képest stagnáló üzemanyagárak mellett is 8-10 százalékos költségnövekedéssel számolnak, míg az év elején a várható gazdasági visszaesés miatt kevesebb megrendelésre lehet számítani.
„Az is előfordulhat, mint a járványt követő időszakban, hogy mire a gazdaság felpattanna a második félévre, kapacitáshiány alakul ki, nem lesz elég sofőr vagy jármű” – tette hozzá Lajkó Ferenc.