Sokan tárt karokkal fogadják az autók egyre szélesebb körű, egyre mélyebbre hatoló digitalizálását, a rendszerszintű online kapcsolódást, a fedélzeti szoftverek vezeték nélküli frissítését. Legalább annyian vannak azonban, akik potenciális veszélyt látnak abban, hogy valaki (jó esetben a tulajdonos) a távolból vezérelheti és módosíthatja egy jármű rendszereit.

Ijesztő fejlesztéseken dolgozik egy autógyártó 1

Az utóbbi csoport megerősítést találhat abban a most előkerült technológiai koncepcióban, amelyet még 2021-ben szabadalmaztatott a Ford. A bejegyzés címe „A gépjárművek visszavételére szolgáló rendszerek és módszerek”, és pontosan ezt is tartalmazza: olyan műszaki megoldásokat, amelyeket alkalmazva az autógyártó saját pénzintézete vagy a független bankok nyomást gyakorolhatnak a gyenge fizetési fegyelmű ügyfelekre.

Ijesztő fejlesztéseken dolgozik egy autógyártó 19

Geofencing: az autó észleli, ha átlép egy virtuális kerítésen, és igény szerint módosítja a hajtás paramétereit. Vagy megáll, ha nem fizettél.

Olyan ötletekről van szó, mint az autó használatának adott földrajzi területre történő korlátozása (geofencing), idegesítő zajok lejátszása, vagy fontos kényelmi szolgáltatások – például a klímaberendezés – lekapcsolása. A beszámoló nem említi, de minden bizonnyal az elektromos járművek töltőrendszerének távoli letiltása is megvalósítható.

Ijesztő fejlesztéseken dolgozik egy autógyártó 20

A távolból lekérdezheted autód paramétereit, nyithatod az ajtókat. Vagy örökre zárva maradnak, ha nem fizettél.

Az autó beépített kamerarendszerei és GPS-vevője alapján tájékoztathatja a bank embereit arról, hogy merre járunk (vagy hol rejtőzünk), de ha a gépkocsi képes önmagát vezetni, az a legegyszerűbb, ha eleve parancsot adnak neki arra, hogy hajtson a bank által kijelölt helyre.

Ijesztő fejlesztéseken dolgozik egy autógyártó 21

Az okosjelzőlámpa tájékoztatja az autódat, hogy mikor kap zöld jelzést. Vagy elhiteti vele, hogy piros a lámpa, és nem mehet, amennyiben nem fizettél.