2022-ben több mint 20 000 ember vesztette életét az Európai Unió útjain, és az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros, valamint robogóval közlekedő személy volt – írja közleményében az Európai Bizottság. Az új szabályoktól azt várják, hogy valamennyi közlekedő számára fokozzák majd a biztonságot, és segíti az EU-t abban, hogy megvalósítsa a tervet, amely szerint 2050-re nem lenne haláleset az uniós utakon.
A vezetői engedélyekről szóló javaslat módosítja a hatályos uniós jogszabályokat. Olyan bevált gyakorlatokból merít, amelyek több tagállamban már hatályban vannak. Az új szabályok egyik fő célkitűzése a közúti közlekedésbiztonság javítása, többek között a következő intézkedések révén:
- a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidő a kezdő vezetők számára, valamint zéró tolerancia az ittas vezetés tekintetében. Ez létfontosságú, mivel még ha a fiatal vezetők az összes gépkocsivezetőnek csak 8%-át teszik is ki, 5 halálos ütközéses balesetből kettő 30 év alatti járművezetőt érint;
- annak lehetővé tétele, hogy a fiatalok 17 éves koruktól járművezetői vizsgát tehessenek és megkezdhessék a kísérő jelenlétében történő jármű- és tehergépkocsi-vezetést, és így vezetési tapasztalatot szerezzenek;
- a járművezetők képzésének és vizsgáztatásának oly módon történő kiigazítása, hogy a vezetők jobban felkészüljenek a veszélyeztetett úthasználók közúti jelenlétére. Ez a fenntarthatóbb városi mobilitásra való uniós átállás során elő fogja segíteni a gyalogosok, a kerékpárosok, valamint az elektromos rollerrel és elektromos kerékpárral közlekedők biztonságát;
- az egészségügyi alkalmasság fokozottabb ellenőrzése, figyelembe véve a cukorbetegséghez hasonló betegségek orvosi kezelése terén elért eredményeket.
A vezetői engedélyek tagállamok közötti elismerésének egyszerűsítése érdekében a bizottság a világon elsőként digitális vezetői engedély bevezetését javasolja. Sokkal könnyebb lesz a vezetői engedély pótlása, megújítása, illetve cseréje, mivel minden eljárás online ügyintézéssel lesz lebonyolítható – írják.
A jogosítványukat könnyebben tudják majd uniós vezetői engedélyre cserélni az olyan EU-n kívüli országokból származó polgárok, amelyekben az unióhoz hasonló közúti közlekedésbiztonsági normák vannak érvényben.
A kezdő járművezetők arról is tanulni fognak, hogy vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – miként befolyásolja járművük károsanyag-kibocsátását.
Az Európai Unióban már jó ideje nem bújhatunk ki a külföldön elkövetett közúti szabálysértések alól. De egy érdekes adat, hogy 2019-ben a határokon átnyúló jogsértések mintegy 40%-a nem járt szankcióval. Egyrészt azért, mert az elkövetőt nem tudták azonosítani, vagy azért, mert a bírságot nem lehetett behajtani.
A szerdai javaslat ezen a helyzeten próbál változtatni oly módon, hogy a végrehajtó hatóságok számára hozzáférést biztosítanak a nemzeti vezetőiengedély-nyilvántartásokhoz. Ezen túlmenően a jelenlegi szabályozás a leggyakoribb és legsúlyosabb jogsértésekre, például a gyorshajtásra és az ittas vezetésre is kiterjed. Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy a közlekedési jogsértésekbe az alábbiak is beletartozzanak:
- a megfelelő követési távolság betartásának elmulasztása;
- a veszélyes előzés;
- a veszélyes parkolás;
- egy vagy több záróvonal átlépése;
- a forgalommal szemben történő vezetés;
- a biztonsági folyosók kialakítására vonatkozó szabályok be nem tartása;
- a túlterhelt járművek használata.
Az új rendszer lehetővé tenné a jövőben, hogy a szabályszegő járművezetőket az egész EU-ra kiterjedően alkalmatlanná nyilvánítsák abban az esetben, ha egy tagállam úgy dönt, hogy a területén elkövetett jogsértés miatt eltiltják a vezetéstől.