Már több mint egy év tart az orosz-ukrán háború, ami miatt egymás után sújtják a gazdasági szankciók Oroszországot, ezeknek megfelelően a nyugati gyártók zöme, szám szerint 60-ból 46 el is hagyta a térséget. Ezzel szemben a kínai autómárkák térnyerése az utóbbi években rohamléptekben haladt előre: csak 2022-ben 487 új kereskedést nyitottak, amiknek a száma immár az ezret is meghaladja – írja a CarNewsChina.com.

Arra számítanak, hogy a kínaiak autóipari térnyerése 2023-ban sem áll meg, ennek révén körülbelül 100 márka belépésére számítanak Oroszországban.

Háború ide vagy oda, a tavalyi év folyamán 122 ezer kínai autót értékesítettek az orosz piacon, ami az egy évvel korábbi számokhoz képest 13%-ös növekedést jelent, sőt, a piac egészét nézve 20%-kal nagyobb részhez jutottak. Igaz, a piacrész-növekedésben kétségkívül közrejátszik, hogy már a használtautó-eladások is nehézségekbe ütköznek a térségben, még import szintjén is, míg a helyi autóipar a Szovjetunió bukása óta nem muzsikált ennyire gyengén.

Az Autostat adatai alapján 2023 januárjában megtriplázódott az oroszok által vásárolt kínai autók száma az előző év első hónapjához viszonyítva: a több mint 17 ezer autóra több mint 50 milliárd rubelt áldoztak, ami a jelenlegi árfolyamon, a forint közelmúltbéli erősödése mellett 236 milliárdnak felel meg.

Először 2004-ben jelentek meg a kínai gyártók Oroszországban, de az első évben csak 150 autót sikerült eladniuk, sőt, az éves eladási számok egészen 2013-ig nem lépték át a százezres küszöböt.

Az eladásokban a legnagyobb szerep a Chery, a Great Wall Motors és a Geely márkáknak jut, melyek adott esetben több leányvállalattal képviseltetik magukat. Népszerűségük leginkább annak köszönhető, hogy alacsony árfekvésű alternatívákat kínálnak a fogyasztóknak.