A Puma ST, a Ford városi crossoverének sportverziója egy második motorvariánssal bővíti palettáját a 2023-as évre. Az újonc valójában nem teljesen új, hiszen annak az 1,0 literes, soros háromhengeres, 48 V-os mild hibrid benzinmotornak a sportváltozatáról van szó, amely 155 lóerős kivitelben a kezdetektől elérhető a Pumához.
Az új szerepkörhöz átdolgozták a 48 V mild hibrid rendszert a mérnökök. Az elektronika hamarabb kezdi visszanyerni a mozgási energiát. Így gyorsabban tölti az akkumulátort, ezért a villanymotor az eddig megismertnél hosszabban és alacsonyabb fordulatszámról tud besegíteni a benzinmotornak, ráadásul 10 lóerővel megnövelték a teljesítményét. A rendszerteljesítmény így 170 lóerő 5750/percnél, a maximális forgatónyomaték pedig 248 Nm 3000/perc fordulatszámon. Nem tudunk olyan egyliteres motorról, amely erősebb volna ennél.
Az újrahangolt motorhoz kormányról kapcsolható, hétfokozatú, dupla kuplungos (a Ford terminológiájában Powershift) sebességváltó csatlakozik. Ez alapértelmezésben finom, lágy vezethetőséget biztosít, és támogatja a teljes megállásig fékező, majd onnan magától újra elinduló adaptív tempomat funkciót. Mivel nem lehet fokozatban hagyni, a motor okostelefonról a távolból is beindítható. Ez persze mind nem számít, hiszen sportmodellről van szó: itt pedig fontosabb, hogy egyszerre akár három fokozatot képes visszaváltani, sport üzemmódban késlelteti a felkapcsolást, valamint a váltófülekkel kézzel is kapcsolható.
Az új motor persze valamivel gyengébb, lomhább és lassabb is, mint az 1,5 literes, 200 lóerős csúcsverzió, viszont tisztább üzemű is annál, és várhatóan alacsonyabb árküszöböt jelent a Puma ST világába belépni kívánó ügyfelek számára.
Ford Puma ST 1.0 Powershift |
Ford Puma ST 1.5 | |
Hengerek száma | 3 | 3 |
Lökettérfogat (cm3) | 999 | 1497 |
Max. teljesítmény (LE/ford.) |
170/5750 | 200/6000 |
Max. forgatónyomaték (Nm/ford.) |
248/3000 | 320/2500-3500 |
Sebességváltó/ fokozatok száma |
Powershift/7 | Kézi/6 részlegesen önzáró differenciálmű |
Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km) |
6,3 | 6,6–6,8 |
CO2-kibocsátás (g/km) |
144 | 149–155 |
Végsebesség (km/óra) |
210 | 220 |
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) |
7,4 | 6,7 |
Menetkész tömeg (kg) |
1394 | 1358 |
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg) |
1845 | 1815 |
Legnagyobb vontatható tömeg, fékezett/ fékezetlen (kg) |
900/665 | 750/640 |
A két motorváltozat ugyanazt a futóművet és fékrendszert alkalmazza, a méretekben sincs különbség (kivéve, hogy a kisebb motor 45 helyett 42 literes üzemanyagtartályt kap). A dizájn szintén megegyezik.
Az alapkivitelű Pumához képest mindkét ST verzió nagyobb torziós szilárdságú hátsó hidat, elöl 28, hátul 24 mm-es kanyarstabilizátorokat alkalmaz. Igazi ínyencfalatnak számítanak a Ford szabadalmaztatott, kötött tekercselési irányú, nem egységes vastagságú csavarrugói, amelyek önmagukban képesek az optimális íven tartani a hátsó kerekeket, kvázi nyomatékvektor-szabályozásnak megfelelő hatást érve el. A hajtott első kerekeknél egyébként ezt a szelektív erőmegosztási funkciót is megtaláljuk.
Mindkét ST modellen 25 százalékkal közvetlenebb kormányáttétel és módosított kormányműkomponensek segítik az irányítást, a nagyobb féktárcsákhoz módosított fékrásegítő tartozik. A nagy méretű hátsó szárny és a karakteres diffúzor a nagy motoros variáns öröksége, az új modellváltozattal kerül be ellenben a kínálatba az azúrkék ST-szín. A vezetőtámogató funkciók és infotainment-szolgáltatások köre változatlanul széles.
Alább rövid gyári videón keresztül ismerkedhetsz a Ford Puma ST Powershift modellel.