A Puma ST, a Ford városi crossoverének sportverziója egy második motorvariánssal bővíti palettáját a 2023-as évre. Az újonc valójában nem teljesen új, hiszen annak az 1,0 literes, soros háromhengeres, 48 V-os mild hibrid benzinmotornak a sportváltozatáról van szó, amely 155 lóerős kivitelben a kezdetektől elérhető a Pumához.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 1

Az új szerepkörhöz átdolgozták a 48 V mild hibrid rendszert a mérnökök. Az elektronika hamarabb kezdi visszanyerni a mozgási energiát. Így gyorsabban tölti az akkumulátort, ezért a villanymotor az eddig megismertnél hosszabban és alacsonyabb fordulatszámról tud besegíteni a benzinmotornak, ráadásul 10 lóerővel megnövelték a teljesítményét. A rendszerteljesítmény így 170 lóerő 5750/percnél, a maximális forgatónyomaték pedig 248 Nm 3000/perc fordulatszámon. Nem tudunk olyan egyliteres motorról, amely erősebb volna ennél.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 53

Az újrahangolt motorhoz kormányról kapcsolható, hétfokozatú, dupla kuplungos (a Ford terminológiájában Powershift) sebességváltó csatlakozik. Ez alapértelmezésben finom, lágy vezethetőséget biztosít, és támogatja a teljes megállásig fékező, majd onnan magától újra elinduló adaptív tempomat funkciót. Mivel nem lehet fokozatban hagyni, a motor okostelefonról a távolból is beindítható. Ez persze mind nem számít, hiszen sportmodellről van szó: itt pedig fontosabb, hogy egyszerre akár három fokozatot képes visszaváltani, sport üzemmódban késlelteti a felkapcsolást, valamint a váltófülekkel kézzel is kapcsolható.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 54

Az új motor persze valamivel gyengébb, lomhább és lassabb is, mint az 1,5 literes, 200 lóerős csúcsverzió, viszont tisztább üzemű is annál, és várhatóan alacsonyabb árküszöböt jelent a Puma ST világába belépni kívánó ügyfelek számára.

  Ford Puma ST 1.0
Powershift
Ford Puma ST 1.5
Hengerek száma 3 3
Lökettérfogat (cm3) 999 1497
Max. teljesítmény
(LE/ford.)
170/5750 200/6000
Max. forgatónyomaték
(Nm/ford.)
248/3000 320/2500-3500
Sebességváltó/
fokozatok száma
Powershift/7 Kézi/6
részlegesen önzáró differenciálmű
Üzemanyag-fogyasztás
(l/100 km)
6,3 6,6–6,8
CO2-kibocsátás
(g/km)
144 149–155
Végsebesség
(km/óra)
210 220
Gyorsulás
0-100 km/óra (mp)
7,4 6,7
Menetkész
tömeg (kg)
1394 1358
Megengedett legnagyobb
össztömeg (kg)
1845 1815
Legnagyobb vontatható
tömeg, fékezett/
fékezetlen (kg)
900/665 750/640

A két motorváltozat ugyanazt a futóművet és fékrendszert alkalmazza, a méretekben sincs különbség (kivéve, hogy a kisebb motor 45 helyett 42 literes üzemanyagtartályt kap). A dizájn szintén megegyezik.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 55

Az alapkivitelű Pumához képest mindkét ST verzió nagyobb torziós szilárdságú hátsó hidat, elöl 28, hátul 24 mm-es kanyarstabilizátorokat alkalmaz. Igazi ínyencfalatnak számítanak a Ford szabadalmaztatott, kötött tekercselési irányú, nem egységes vastagságú csavarrugói, amelyek önmagukban képesek az optimális íven tartani a hátsó kerekeket, kvázi nyomatékvektor-szabályozásnak megfelelő hatást érve el. A hajtott első kerekeknél egyébként ezt a szelektív erőmegosztási funkciót is megtaláljuk.

Elkészült a világ legerősebb egyliteres motorja 56

Mindkét ST modellen 25 százalékkal közvetlenebb kormányáttétel és módosított kormányműkomponensek segítik az irányítást, a nagyobb féktárcsákhoz módosított fékrásegítő tartozik. A nagy méretű hátsó szárny és a karakteres diffúzor a nagy motoros variáns öröksége, az új modellváltozattal kerül be ellenben a kínálatba az azúrkék ST-szín. A vezetőtámogató funkciók és infotainment-szolgáltatások köre változatlanul széles.

Alább rövid gyári videón keresztül ismerkedhetsz a Ford Puma ST Powershift modellel.

a videó a hirdetés után indul