Már 30 éve, hogy a Citroën a Genfi Autószalonon a nagyvilágnak is megmutatta új típusát, a Xantiát, amivel az 1980-as években híressé vált BX-szériát akarták kiváltani. Viszont a Daniel Abramson által, illetve a Bertone olasz tervezőiroda javaslatai alapján tervezett modell úgy hozott új színt a franciák kínálatába, hogy az XM ötajtós változatának vonalait is „átmentette” – ezek ötvözése olyan jól sikerült, hogy abban az évben rögtön megválasztották az év legszebb autójának.

Nézzük meg, mitől volt akkora szám a ’90-es évek közepén egy ilyen családi Citroën:

Szinte megingathatatlan volt – 30 éves a Citroën Xantia 1

Ennek ellenére a Xantia karrierje – egy-két területtől, például Irántól eltekintve – nem volt hosszú, a gyártását 2002-ben, több mint 1,3 millió példányt követően fejezték be. Pedig kényelme, biztonsága és az általa nyújtott vezetési élmény sokakból váltott ki elismerést, sőt, a Hydractive II nevű elektronikus vezérlésű, hidropneumatikus felfüggesztési rendszer messze földön híressé vált, olyan szinten javította az autó stabilitását és úttartását.

Az elbukott fogadás

Innovatív technológiája még a reklámszakma egyik ismert figuráját, Jacques Séguelát is megihlette egy reklámfilm forgatásához, melyben a legendás futó, Carl Lewis egy fogadás veszteseként jelent meg – miután elképzelhetetlennek tartotta, hogy egy autó stabilan úton egy maradjon egy éles kanyarban is, kénytelen volt szerzetesnek állni.

1995-től már nemcsak négyajtós formában, hanem kombiként is gyártották a Xantiát, sőt, 1997-ben a modellfrissítésre is sor került – egy évvel később a PSA-konszernen belül ez volt az első típus, melyben bemutatkozott az új 2,0 literes, nagy nyomású közös nyomócsöves HDi dízelmotor.

Szinte megingathatatlan volt – 30 éves a Citroën Xantia 19

1995-ben megérkezett a „nagy testvér”, vagyis a kombi. A maga 4,66 méterével csak 22 centiméterrel volt hosszabb a négyajtós kivitelnél, és bár az 512 literes csomagtér nem tűnik nagy előrelépésnek, a lehajtott ülésekkel elért 1144 liter már mondható annak. (Fotó: Citroën)

Szinte megingathatatlan volt – 30 éves a Citroën Xantia 20

Amúgy is kismillió benzin-, illetve dízelmotorral volt elérhető a családi Citroën, nagy szónak számított, amikor 1998-ban megkapta a 2,0 literes HDi-hajtást, főleg úgy, hogy a PSA-konszernen belül ezzel minden modellt beelőzött. (Fotó: Citroën)

A jubileum alkalmából a Citroën március 4-én, múlt hét szombaton a legendás modelljeit őrző létesítményben emlékezett meg a Xantiáról, ahol – a Xantia Activa klub közreműködésével – 56 autót vonultatott fel.