Már 30 éve, hogy a Citroën a Genfi Autószalonon a nagyvilágnak is megmutatta új típusát, a Xantiát, amivel az 1980-as években híressé vált BX-szériát akarták kiváltani. Viszont a Daniel Abramson által, illetve a Bertone olasz tervezőiroda javaslatai alapján tervezett modell úgy hozott új színt a franciák kínálatába, hogy az XM ötajtós változatának vonalait is „átmentette” – ezek ötvözése olyan jól sikerült, hogy abban az évben rögtön megválasztották az év legszebb autójának.
Nézzük meg, mitől volt akkora szám a ’90-es évek közepén egy ilyen családi Citroën:
1992. december 16. – A nap, amikor a Citroën hivatalos keretek között, a Genfi Autószalon keretein belül leplezte le a Xantiát. Hogy mennyire régi autóról beszélünk, jól mutatja, hogy az idén 22 éves Vezess még gondolatban sem volt még, sőt, mire még csak másfél éves volt az oldal, mire megszűnt a típus. (Fotó: Frederic Reglain/Gamma-Rapho/Getty Images)
1992. december 16. – A nap, amikor a Citroën hivatalos keretek között, a Genfi Autószalon keretein belül leplezte le a Xantiát. Hogy mennyire régi autóról beszélünk, jól mutatja, hogy az idén 22 éves Vezess még gondolatban sem volt még, sőt, mire még csak másfél éves volt az oldal, mire megszűnt a típus. (Fotó: Frederic Reglain/Gamma-Rapho/Getty Images)
Fotó megosztása:
Tervrajzokon még így festett a Xantia. Leginkább az olaszok, pontosabban a Bertone keze volt benne a tervezésben, de a végleges formavilágra Daniel Abramson mondott igent. (Fotó: Citroën)
Tervrajzokon még így festett a Xantia. Leginkább az olaszok, pontosabban a Bertone keze volt benne a tervezésben, de a végleges formavilágra Daniel Abramson mondott igent. (Fotó: Citroën)
Fotó megosztása:
Kecses, a hagyományokhoz mégis ragaszkodó vonalvezetése egyhamar népszerű lett, szépség szempontjából 1993-ban vitte is a prímet. Pedig az előd BX-szériából és az ötajtós XM-ből is viszonylag sok vonást kölcsönzött. (Fotó: Citroën/Wheelsage)
Kecses, a hagyományokhoz mégis ragaszkodó vonalvezetése egyhamar népszerű lett, szépség szempontjából 1993-ban vitte is a prímet. Pedig az előd BX-szériából és az ötajtós XM-ből is viszonylag sok vonást kölcsönzött. (Fotó: Citroën/Wheelsage)
Fotó megosztása:
Nemcsak szépsége és technikai innovációja miatt zengtek ódákat a Xantiáról, hanem azért is, mert kényelmes volt. 1990-es évekbeli viszonylatban letisztultnak, modernnek számított a beltér: elektromos ablak, kazettás magnó, klíma – kellett ennél több 1993-ban? (Fotó: Citroën/Wheelsage)
Nemcsak szépsége és technikai innovációja miatt zengtek ódákat a Xantiáról, hanem azért is, mert kényelmes volt. 1990-es évekbeli viszonylatban letisztultnak, modernnek számított a beltér: elektromos ablak, kazettás magnó, klíma – kellett ennél több 1993-ban? (Fotó: Citroën/Wheelsage)
Fotó megosztása:
1,2-1,4 tonnás saját tömegével egy könnyű, mégis hasznos családi járgány volt a Xantia a Citroën kínálatában. 480 literes csomagtere pedig már elég tisztességesnek mondható ahhoz, hogy egy négytagú család gond nélkül elmehessen nyaralni. (Fotó: Citroën)
1,2-1,4 tonnás saját tömegével egy könnyű, mégis hasznos családi járgány volt a Xantia a Citroën kínálatában. 480 literes csomagtere pedig már elég tisztességesnek mondható ahhoz, hogy egy négytagú család gond nélkül elmehessen nyaralni. (Fotó: Citroën)
Fotó megosztása:
1995-ben viszont megérkezett a „nagy testvér”, vagyis a kombi. A maga 4,66 méterével csak 22 centiméterrel volt hosszabb a négyajtós kivitelnél, és bár az 512 literes csomagtér nem tűnik nagy előrelépésnek, a lehajtott ülésekkel elért 1144 liter már mondható annak. (Fotó: Citroën)
1995-ben viszont megérkezett a „nagy testvér”, vagyis a kombi. A maga 4,66 méterével csak 22 centiméterrel volt hosszabb a négyajtós kivitelnél, és bár az 512 literes csomagtér nem tűnik nagy előrelépésnek, a lehajtott ülésekkel elért 1144 liter már mondható annak. (Fotó: Citroën)
Fotó megosztása:
Amúgy is kismillió benzin-, illetve dízelmotorral volt elérhető a családi Citroën, nagy szónak számított, amikor 1998-ban megkapta a 2,0 literes HDi-hajtást, főleg úgy, hogy a PSA-konszernen belül ezzel minden modellt beelőzött. (Fotó: Citroën)
Amúgy is kismillió benzin-, illetve dízelmotorral volt elérhető a családi Citroën, nagy szónak számított, amikor 1998-ban megkapta a 2,0 literes HDi-hajtást, főleg úgy, hogy a PSA-konszernen belül ezzel minden modellt beelőzött. (Fotó: Citroën)
Fotó megosztása:
2002 októberében hagyták abba a Xantia gyártását, addig csak Európában gyártottak 1,216 millió darabot belőle. Iránban egészen 2010-ig fennmaradt a típus, ezen kívül még a kínai piacon jelent meg rövid időre, 1996-ban és 1997-ben. (Fotó: Citroën/Wheelsage)
2002 októberében hagyták abba a Xantia gyártását, addig csak Európában gyártottak 1,216 millió darabot belőle. Iránban egészen 2010-ig fennmaradt a típus, ezen kívül még a kínai piacon jelent meg rövid időre, 1996-ban és 1997-ben. (Fotó: Citroën/Wheelsage)
Fotó megosztása:
Ennek ellenére a Xantia karrierje – egy-két területtől, például Irántól eltekintve – nem volt hosszú, a gyártását 2002-ben, több mint 1,3 millió példányt követően fejezték be. Pedig kényelme, biztonsága és az általa nyújtott vezetési élmény sokakból váltott ki elismerést, sőt, a Hydractive II nevű elektronikus vezérlésű, hidropneumatikus felfüggesztési rendszer messze földön híressé vált, olyan szinten javította az autó stabilitását és úttartását.
Az elbukott fogadás
Innovatív technológiája még a reklámszakma egyik ismert figuráját, Jacques Séguelát is megihlette egy reklámfilm forgatásához, melyben a legendás futó, Carl Lewis egy fogadás veszteseként jelent meg – miután elképzelhetetlennek tartotta, hogy egy autó stabilan úton egy maradjon egy éles kanyarban is, kénytelen volt szerzetesnek állni.
1995-től már nemcsak négyajtós formában, hanem kombiként is gyártották a Xantiát, sőt, 1997-ben a modellfrissítésre is sor került – egy évvel később a PSA-konszernen belül ez volt az első típus, melyben bemutatkozott az új 2,0 literes, nagy nyomású közös nyomócsöves HDi dízelmotor.
1995-ben megérkezett a „nagy testvér”, vagyis a kombi. A maga 4,66 méterével csak 22 centiméterrel volt hosszabb a négyajtós kivitelnél, és bár az 512 literes csomagtér nem tűnik nagy előrelépésnek, a lehajtott ülésekkel elért 1144 liter már mondható annak. (Fotó: Citroën)
Amúgy is kismillió benzin-, illetve dízelmotorral volt elérhető a családi Citroën, nagy szónak számított, amikor 1998-ban megkapta a 2,0 literes HDi-hajtást, főleg úgy, hogy a PSA-konszernen belül ezzel minden modellt beelőzött. (Fotó: Citroën)
A jubileum alkalmából a Citroën március 4-én, múlt hét szombaton a legendás modelljeit őrző létesítményben emlékezett meg a Xantiáról, ahol – a Xantia Activa klub közreműködésével – 56 autót vonultatott fel.