Hol vannak már azok az idők, amikor a versenyautók kérlelhetetlenül hangosak voltak? Nos, elmúltak, ugyanis a jövő környezetvédelmi igényeihez igazodva egyre több szakágban állnak át hibrid vagy tisztán elektromos hajtásra. A tavalyi év elejétől a rali-világbajnokság (WRC) csúcskategóriájában is csak hibrid Rally1-es autók indulhatnak, ezek kapcsán azonban érdekes szabályváltozást hagyott jóvá múlt heti, bahreini ülésén a Motorsport Világtanács (WMSC).
A döntés értelmében május 1-jétől hangosabbaknak kell lenniük a raliautóknak, amit egy külön modullal akarnak elérni.
Ennek értelmében a Hyundainak, a Fordokat futtató M-Sportnak és a Toyotának egy olyan eszközt kell beépítenie, ami az autó előtt és mögött kétméteres távolságban is legalább 80 dB-es zajszintet biztosít. Az ezt ellenőrző méréseket nagyjából egyméteres magasságban végzik majd el. A moduloknak akkor kell működésbe lépniük, ha csak az elektromos hajtást használja az autó, amíg el nem éri a 30 km/órás sebességet.
Az új előírás elsősorban biztonsági célzatú, nem azért léptetik érvénybe, hogy a nézőknek jobb hangélményt biztosítanak. Ez azzal magyarázható, hogy időnként csak elektromos üzemmódban futhatnak az autók, így például a szervizparkok, illetve egyes tranzitszakaszokon. Csakhogy ilyenkor túlságosan csendessé válnak az autók, éppen ezért fennáll annak veszélye, hogy az arra járók nem hallják, ha közelednek. Márpedig ennek azóta fokozott jelentősége van, hogy feloldották a járványügyi óvintézkedéseket, és így többen tartózkodhatnak ezeken a területeken is.
Fontos tudni a Rally1-es autókkal kapcsolatban, hogy az elektromos rásegítés minden csapatnál egységes, melyhez a 136 lóerős technikát a Compact Dynamics fejlesztette ki. Az elektromotor elsősorban a gyorsításnál ad le többletenergiát, de a rendszer fékezés közbeni, ún. regeneratív energia-visszanyerésre is képes. Ezen felül a széria a P1 Racing Fuels fenntartható üzemanyagaival igyekszik csökkenteni az ökológiai lábnyomát.
Az Autosport.com híre kapcsán a Drive megjegyzi, nem ez az első alkalom, hogy zajgenerátorokkal látnak el elektromos raliautókat, bár tény, hogy az Opel e-Rally Cupban teljesen más célból döntöttek így. Ez esetben tisztán elektromos hajtású technikáról van szó, de ennek az átalakításnak köszönhetően úgy szólnak menet közben, ahogy a régi szép időkben, kedvezve a motorzaj-őrült nézőknek.