Utoljára az 1969-ben bemutatott, alig több mint 120 példányban gyártott 365 GTS4 kombinálta az orrmotort a lenyitható vászontetővel a Ferrari palettáján.

Ez a bizonyos tető az utóbbi időkben előszeretettel alkalmazott keménytető kiemelkedő hangzáró képességét ötvözi a klasszikus megjelenés semmivel sem pótolható esztétikai és érzelmi többletével.

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 1

Az anyagában és gyártástechnológiájában egyaránt különleges, egyedi kivitelekben rendelhető, kompakt szerkezet 13,5 másodperc alatt tüntethető el üregében, akár 60 km/óra sebességig. Zárt állapotában mindössze 220 mm magas a tetőcsomag, ami minden versenytársénál kedvezőbb érték a kategóriában. Ennek köszönhető a kategóriában kiemelkedően tágasnak számító: 255 literes csomagtartó. Az ötrétegű tető tervezésekor nemcsak a lehető legjobb zajcsillapításra törekedtek, hanem arra is, hogy nagy sebességnél a lehető legkisebb mértékben fúvódjon fel a zárt tető.

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 29
Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 30

A csomag része a speciális szélfogó: gombnyomásra a hátsó ülések támlája elforogva emelkedik fel, távol tartva az örvényeket az utastértől. Ez értelemszerűen csak akkor működik, ha hátul senki nem utazik, ellenben nyitásához nem kell előretolni az első üléseket. A szélfogót akár 170 km/óra sebességig hajlandóak felemelni a gázrugók, kiemelt állapotában aztán a teljes sebességtartományban használható. A rendszer állítólag gondosan kialakított formájának, dőlésszögének és légáteresztésének köszönhetően mintegy 30%-kal hatékonyabb, mint a hagyományos szélfogók.

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 31

A Spider 85 kilóval nehezebb a kupénál; a tömeggyarapodás elsősorban a különleges szélfogónak, illetve a nyitott vászontető borításába illeszkedő hátsó fejtámaszoknak tudható be.

A tervezőknek a hátsó szélvédő nélkül kellett újratervezniük az autó tetővonalát. A Ferrarinál úgy döntöttek, egy, a karosszéria színére fényezett sávot futtatnak körbe a tető tövében. Ez optikailag leválasztja a szerkezetről a szénszálas aktív légterelőt, így a tető harmonikusan illeszkedik a karosszériába. Ha viszont lenyitjuk a tetőt, a hátsó üléspad és a fejtámasz borítása a légterelővel alkot egységet.

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 32

Van még néhány további fontos újítás is. Átdolgozták például a kormánykerék érintésérzékeny kezelőfelületeit, a mélyített szenzormező pontosabb kezelhetőséget eredményez. Ennél jóval fontosabb módosítás a továbbfejlesztett olajszivattyú, ami hidegindításkor 70%-kal lerövidíti a maximális olajnyomás felépülését – ezt a technológiát a Roma Spiderrel egy időben a Roma kupé is megkapja.

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 33

Hogy az aerodinamikai jellemzők minél kisebb mértékben változzanak, a mérnökök alapos elemzéseket végeztek, hogy megtalálják a tető optimális vonalvezetését és domborulatát. A hátsó légterelőt is átdolgozták, az annak mozgatását vezérlő szoftverrel egyetemben: három különböző pozíciót programoztak fel nyitott tetős használatra. A leszorítóerő mértéke a menetsebességtől, illetve a hossz- és oldalirányú gyorsulástól függ, de a Ferrari szerint összemérhető a kupééval. Ezzel együtt is jutott energiája a tervezőknek arra, hogy kiszorítsák a szélzajt az utastérből.

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 34

Ferrari Roma Spider műszaki adatok

Hajtáslánc és motorteljesítmény

Motor   90° V8 ikerturbó benzinmotor
Sebességváltó   8 fokozatú F1 DCT
Lökettérfogat (cm3) 3855
Furat x löket (mm) 86,5 x 82,0
Max. teljesítmény (kW/LE @1/perc) 456/620 @5750–7500
Max. forgatónyomaték (Nm @1/perc) 760 @3000-5750
Max. fordulatszám (1/perc) 7500
Sűrítési viszony   9,45:1
Fajlagos teljesítmény (LE/liter) 161

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 35

Méretek és tömegek

Hosszúság (mm) 4656
Szélesség (mm) 1974
Magasság (mm) 1306
Tengelytáv (mm) 2670
Nyomtáv, elöl (mm) 1652
Nyomtáv, hátul (mm) 1679
Száraz tömeg (kg) 1556
Száraz tömeg/teljesítmény arány (kg/LE) 2,5
Tömegeloszlás, elöl/hátul (%) 48/52
Üzemanyagtartály kapacitása (liter) 80
Csomagtartó kapacitása (liter) 255

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 36

Kerekek és fékek

Kerekek és abroncsok, elöl   245/35 ZR 20 J8.0
Kerekek és abroncsok, hátul   285/35 ZR 20 J10.0
Fékek, elöl (mm) 390 x 34
Fékek, hátul (mm) 360 x 32

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 37

Menetdinamika

0-100 km/óra (mp) 3,4
0-200 km/óra (mp) 9,7
Végsebesség (km/óra) > 320
100-0 km/óra (méter) 32
200-0 km/óra (méter) 130

Fél évszázada nem épített ilyen autót a Ferrari 38