Utoljára az 1969-ben bemutatott, alig több mint 120 példányban gyártott 365 GTS4 kombinálta az orrmotort a lenyitható vászontetővel a Ferrari palettáján.
Ez a bizonyos tető az utóbbi időkben előszeretettel alkalmazott keménytető kiemelkedő hangzáró képességét ötvözi a klasszikus megjelenés semmivel sem pótolható esztétikai és érzelmi többletével.
Az anyagában és gyártástechnológiájában egyaránt különleges, egyedi kivitelekben rendelhető, kompakt szerkezet 13,5 másodperc alatt tüntethető el üregében, akár 60 km/óra sebességig. Zárt állapotában mindössze 220 mm magas a tetőcsomag, ami minden versenytársénál kedvezőbb érték a kategóriában. Ennek köszönhető a kategóriában kiemelkedően tágasnak számító: 255 literes csomagtartó. Az ötrétegű tető tervezésekor nemcsak a lehető legjobb zajcsillapításra törekedtek, hanem arra is, hogy nagy sebességnél a lehető legkisebb mértékben fúvódjon fel a zárt tető.
A csomag része a speciális szélfogó: gombnyomásra a hátsó ülések támlája elforogva emelkedik fel, távol tartva az örvényeket az utastértől. Ez értelemszerűen csak akkor működik, ha hátul senki nem utazik, ellenben nyitásához nem kell előretolni az első üléseket. A szélfogót akár 170 km/óra sebességig hajlandóak felemelni a gázrugók, kiemelt állapotában aztán a teljes sebességtartományban használható. A rendszer állítólag gondosan kialakított formájának, dőlésszögének és légáteresztésének köszönhetően mintegy 30%-kal hatékonyabb, mint a hagyományos szélfogók.
A tervezőknek a hátsó szélvédő nélkül kellett újratervezniük az autó tetővonalát. A Ferrarinál úgy döntöttek, egy, a karosszéria színére fényezett sávot futtatnak körbe a tető tövében. Ez optikailag leválasztja a szerkezetről a szénszálas aktív légterelőt, így a tető harmonikusan illeszkedik a karosszériába. Ha viszont lenyitjuk a tetőt, a hátsó üléspad és a fejtámasz borítása a légterelővel alkot egységet.
Van még néhány további fontos újítás is. Átdolgozták például a kormánykerék érintésérzékeny kezelőfelületeit, a mélyített szenzormező pontosabb kezelhetőséget eredményez. Ennél jóval fontosabb módosítás a továbbfejlesztett olajszivattyú, ami hidegindításkor 70%-kal lerövidíti a maximális olajnyomás felépülését – ezt a technológiát a Roma Spiderrel egy időben a Roma kupé is megkapja.
Hogy az aerodinamikai jellemzők minél kisebb mértékben változzanak, a mérnökök alapos elemzéseket végeztek, hogy megtalálják a tető optimális vonalvezetését és domborulatát. A hátsó légterelőt is átdolgozták, az annak mozgatását vezérlő szoftverrel egyetemben: három különböző pozíciót programoztak fel nyitott tetős használatra. A leszorítóerő mértéke a menetsebességtől, illetve a hossz- és oldalirányú gyorsulástól függ, de a Ferrari szerint összemérhető a kupééval. Ezzel együtt is jutott energiája a tervezőknek arra, hogy kiszorítsák a szélzajt az utastérből.
Ferrari Roma Spider műszaki adatok
Hajtáslánc és motorteljesítmény
Motor | 90° V8 ikerturbó benzinmotor | |
Sebességváltó | 8 fokozatú F1 DCT | |
Lökettérfogat | (cm3) | 3855 |
Furat x löket | (mm) | 86,5 x 82,0 |
Max. teljesítmény | (kW/LE @1/perc) | 456/620 @5750–7500 |
Max. forgatónyomaték | (Nm @1/perc) | 760 @3000-5750 |
Max. fordulatszám | (1/perc) | 7500 |
Sűrítési viszony | 9,45:1 | |
Fajlagos teljesítmény | (LE/liter) | 161 |
Méretek és tömegek
Hosszúság | (mm) | 4656 |
Szélesség | (mm) | 1974 |
Magasság | (mm) | 1306 |
Tengelytáv | (mm) | 2670 |
Nyomtáv, elöl | (mm) | 1652 |
Nyomtáv, hátul | (mm) | 1679 |
Száraz tömeg | (kg) | 1556 |
Száraz tömeg/teljesítmény arány | (kg/LE) | 2,5 |
Tömegeloszlás, elöl/hátul | (%) | 48/52 |
Üzemanyagtartály kapacitása | (liter) | 80 |
Csomagtartó kapacitása | (liter) | 255 |
Kerekek és fékek
Kerekek és abroncsok, elöl | 245/35 ZR 20 J8.0 | |
Kerekek és abroncsok, hátul | 285/35 ZR 20 J10.0 | |
Fékek, elöl | (mm) | 390 x 34 |
Fékek, hátul | (mm) | 360 x 32 |
Menetdinamika
0-100 km/óra | (mp) | 3,4 |
0-200 km/óra | (mp) | 9,7 |
Végsebesség | (km/óra) | > 320 |
100-0 km/óra | (méter) | 32 |
200-0 km/óra | (méter) | 130 |