Sok évtizeddel ezelőtti szintre esett vissza a közúti biztonság az Egyesült Államokban, ami különösen a koronavírus-járvány kirobbanása óta indult romlásnak. Az előzetes becslések szerint 2022-ben több mint 46 ezren haltak meg az utakon a tengerentúlon, ami 22 százalékkal több, mint volt 2019-ben.
Ennek lehetséges okait a Kormányzati Elszámoltathatósági Hivatal (GAO) vizsgálta meg, és arra a következtetésre jutottak, hogy
javítani szükséges a töréstesztek korszerűségén.
Álláspontjuk szerint a töréstesztek során használt bábuk felett egyértelműen eljárt az idő, már csak azért is, mert nem képviselnek elég embercsoport-félét, ami az értékelések pontosságát is torzítja. „Járművezetők, utasok, gyalogosok és kerékpárosok egyaránt, korcsoporttól függetlenül életüket veszítik egyébként megelőzhető balesetekben” – jegyezte meg Lorraine Martin, a Nemzeti Biztonsági Tanács (NSC) elnök-vezérigazgatója, majd kijelentette: „Az amerikai utakon minden baleset megelőzhető és elfogadhatatlan.”
Az Egyesült Államokban már külön stratégiát állították fel a közúti biztonság javítása céljából, elsősorban azért, hogy csökkentsék a balesetek számát, ahogyan számos autógyártó, például a Mercedes-Benz és a Volvo is erre törekszik, többek között azzal, hogy szigorúbban korlátozzák autóik végsebességét, mint azt cikkében a CarBuzz megjegyezte.
Megállapította azt is a hivatali vizsgálat, hogy az autók csakugyan biztonságosabbá váltak az idő előrehaladtával, de a töréstesztbábuk bizonyos demográfiai csoportokat figyelmen kívül hagynak. Így a tesztek során a nők, az idősek és a magasabb testtömeg-indexű utasok is kimaradnak a vizsgált csoportokból, ami azért aggályos, mert különböző testtípusokra eltérő hatásokat gyakorolhat egy-egy baleset.
Ugyanakkor a nemzeti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) próbált fejlettebb bábukat alkalmazni a töréstesztek során, de úgy látszik, a mai napig sem sikerült elérni azt a szintet, ami szükséges lenne. Az NHTSA-nak ráadásul továbbra sincs átfogó terve bábuinak modernizálására, ezért a GAO sürgeti, hogy alakítsanak ki egy stratégiát a fiktív korlátok kezelésére.
Igaz, svéd kutatók is csak tavaly értek el áttörést a töréstesztbábuk kérdésében. Mint arról a Vezess is beszámolt, megalkották a világ első női töréstesztbábuját – ez azért volt fontos lépés, mert a nők általában jobban ki vannak téve a súlyosabb, rosszabb esetben fatális sérüléseknek, főleg a nyaki részeken és a lábszáraikon.