A magyar rendőrség 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára szeretné csökkenteni a közlekedési balesetben elhunyt áldozatok számát, ezért figyelemfelhívó kampányt indított, amelyhez elsőként a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet csatlakozott.

A rendőrség passzív biztonsági rendszerek használatáról végzett reprezentatív kutatásából kiderült, hogy még mindig meglehetősen alacsony az övviselési arány a személyautókban, sőt a gyermekek jelentős része is úgy utazik, hogy nincs biztonságosan rögzítve. A felmérés szerint az elöl ülők 88 százaléka, a hátul ülők 57 százaléka használja a biztonsági övet, a gyermekeknek pedig csupán 60 százaléka utazik biztonságosan rögzített módon.

Magyarországon 1976 óta kötelező a biztonsági öv használata az autók első ülésén, 1994 óta a hátsó ülésen is, 2002 óta pedig gyermeket is csak úgy szabad szállítani, ha a biztonságáról a felnőttek gondoskodtak. Ennek ellenére 2022-ben 134-en haltak meg és kétezren sérültek meg úgy autóbalesetben, hogy nem használták az övet. A gyermekek közül tavaly ezren sérültek meg, négyen pedig életüket vesztették, mert nem voltak bekötve, illetve rögzítve.

A kutatás azt is megállapította, hogy ha csak tíz százalékkal magasabb lett volna azok száma, akik bekötik magukat, akkor tavaly az elhunytak közül 65-en túlélték volna a balesetüket. A hazai utakon idén már kétszer tartottak ellenőrzést a passzív biztonsági eszközök használatára vonatkozóan, két hét alatt 35 ezer esetben szabtak ki bírságot az övhasználat elmaradása miatt, 520 esetben a gyermekbiztonsági rendszer használatának hiánya miatt, és – bár még el sem kezdődött a motorosszezon – 80 motorost kellett megbüntetni, amiért nem vett fel bukósisakot.

A közlekedési balesetben meghalt gyerekek között a 15-19 éves fiúk vannak a legtöbben, de az elmúlt időszakban emelkedett az ennél fiatalabb iskoláskorú elhunytak száma, és még mindig magas az egy évnél fiatalabbak haláleseteinek száma is.