Az uniós tagállamok energiaügyekért felelős miniszterei keddi brüsszeli tanácskozásukon jóváhagyták az új személyautókra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet.
Ennek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és benzinmotoros új autók értékesítését az EU-ban, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.
Az elfogadott rendelet szerint a 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személyautóknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék. A rendelet tartalmaz egy záradékot, amely arra kötelezi az Európai Bizottságot, hogy 2026-ban értékelje a 2035-re kitűzött kibocsátásmentességi célok elérése felé tett előrelépést, és amennyiben az szükséges, vizsgálja felül az elérendő célértékeket.
A felülvizsgálat során figyelembe kell venni a technológiai fejlődést, többek között a hibrid technológiák esetében, valamint a társadalmilag méltányos zöld átállás fontosságát.
A március 23-i EU-csúcson ugyan nem is volt napirendi pont, a belső égésű motorok betiltása is szóba került. Olaf Scholz német kancellár a csúcstalálkozóra érkezve kitartott amellett, hogy kompromisszum kell a fosszilis üzemanyagok kiváltására képes „e-üzemanyagokról”, és úgy tűnik, ez be is épült a szabályozásba. Vagyis a belső égésű motoroknak végük, kivéve azokat, amelyek száz százalékban szintetikus üzemanyaggal üzemelnek – de ezek aligha lesznek olcsók. Az Európai Parlament már február 14-én elfogadta a rendeletet, így a tanács mai határozata a döntéshozatali eljárás utolsó lépése.
Az Európai Bizottság 2021 júniusában terjesztett elő a „Fit for 55” csomag részeként jogalkotási javaslatot az új személyautókra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási teljesítménynormák felülvizsgálatára. A javaslat célja, hogy hozzájáruljon az EU 2030-ig és 2050-ig szóló éghajlati célkitűzéseihez.