Az elektromos rollerek négy évvel ezelőtt jelentek meg masszívan a francia utcákon: mintegy 2 millióan saját tulajdonú rollert használnak, több százezren pedig a bérelhető változatokkal közlekednek a nagyobb városokban.
A francia televíziók rendszeresen beszámolnak a gyalogosok és a sokszor száguldó rollerezők közötti balesetekről, Párizsban pedig a bérelhető rollerek folyamatosan gondot okoznak az önkormányzatnak azzal, hogy az egységes szabályozás hiányában az emberek bárhol leteszik őket használat után. A fővárosi önkormányzat ezért a hétvégén népszavazást rendez a betiltásuk érdekében.
A szerdai kormányülésen megvitatott elképzelés célja „a közterek békéjének” helyreállítása a jelenlegeinél szigorúbb szabályozással.
„A rollerek lehetőséget jelentenek, ha a használatuk meg van szervezve és jól szabályozott” – mondta a kormányülést követő sajtótájékoztatón Clément Beaune közlekedési miniszter.
A rendeletben hamarosan megjelenő új szabályozás a jelenlegi 12 évről 14 évre emeli az elektromos roller használatának alsó korhatárát, a motorkerékpárokhoz hasonlóan, és kötelező lesz az elektromos rollereket ezentúl féklámpával és villogókkal felszerelni.
Az elektromos rollereken 2019 óta kizárólag egy ember közlekedhet, tilos velük a járdán haladni és parkolni. A szabálysértőket az eddigi 35 euró (13 ezer Ft) helyett ezentúl 135 euróra (51 ezer Ft) büntethetik a rendőrök. A sisak viselésének kötelezővé tételét egyelőre nem rendelte el a kormány, de a közlekedési minisztérium szerint napirenden van a kérdés.
Magyarországon sem hagyták szó nélkül a kérdést: néhány napja írtunk róla, hogy a KRESZ-módosítás már csak aláírásra vár.
A tervezet szerint azokra az elektromos rollerekre – és elektromos kerékpárokra is –, amelyek maximum 25 kilométer/órás sebességre képesek, ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Ám ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, már segédmotoros kerékpárnak minősül.