Adatvédelmi kihágás miatt egy San Franciscó-i Tesla-tulajdonos beperelte az amerikai villanyautó-gyártót, azt állítja ugyanis, hogy a vállalat alkalmazottai hozzáférhettek az autója által készített kép- és videofelvételekhez, amikkel vissza is éltek.
Az ügy kapcsán riportjában – melyben kilenc korábbi alkalmazottat szólaltatott meg – azt írja a Reuters, hogy a Tesla dolgozói 2019 és 2022 között belső üzenetküldő rendszeren keresztül számos videót és képet megosztottak egymás között. Nemcsak balesetek, közúti konfliktusok, de különösen kínos helyzetek is visszaélés tárgyává váltak, sőt, arra is volt példa, hogy egyes szituációkat mémek formájában figuráztak ki.
Volt, hogy ennek köszönhetően kifejezetten intim pillanatokat is láthattak a dolgozók, miután egy férfi a garázsában meztelenül közeledett az autójához.
Elcsíptek egy 2021-ben, nagy tempónál történt balesetet is, melynek következtében egy kerékpározó gyereket gázoltak el, aki az egyik, a biciklije pedig a másik irányba repült. A korábbi alkalmazott beszámolója szerint az erről készült felvétel futótűzként terjedt el a Tesla San Mateó-i irodájában, Kaliforniában. Mindemellett kutyák, képek és vicces útjelző táblák is előfordultak, főként ezekből készültek később mémek.
Bár a Tesla az adatvédelmi nyilatkozatában úgy fogalmaz, hogy a kamerafelvételek anonim módon készülnek, és azok nem kapcsolhatóak ügyfélhez vagy járműhöz, a valóság ezzel szemben – több korábbi alkalmazott állítása szerint – az, hogy az irodában használt számítógépes program képes arra, hogy megmutassa, hol készültek azok, ennélfogva a tulajdonosok lakhelyei is kideríthetőek. „Beleláttunk az emberek garázsaiba és magántulajdonaikba” – jegyezte meg az egyik volt alkalmazott.
Néhány évvel ezelőtt ráadásul a Teslához még akkor is eljutottak a felvételek, amikor az autókat leparkolták, a felvételkészítést pedig kikapcsolták, amennyiben ehhez a tulajdonos beleegyezését adta. Azóta ezt a gyakorlatot megszüntették.
2016 óta viszont több száz munkavállalót vett fel a Tesla, akiknek az a feladatuk, hogy az Autopilot önvezetőként bemutatott vezetéssegítő rendszerének segítsenek a vezetés és a parkolás elsajátításában, illetve a gyalogosok, táblák és egyéb tárgyak felismerésében. A folyamathoz több ezer autó felvételeihez kaptak hozzáférést.
A hírügynökség hozzáteszi, a kaliforniai bíróságon benyújtott keresettel azt szeretné elérni a felperes a jogi képviselőjével együtt, hogy a Tesla ne folytathassa jogsértő magatartását, továbbá azt, hogy az ügyfelek és mások kárára eddig elkövetett vétségek miatt kártérítést kelljen fizetnie.
Mind Elon Muskot, mind pedig a Teslát hiába kereste a kínos ügy kapcsán, nem kapott válaszokat a kérdéseire a Reuters – igaz, a márka hosszú évek óta már sajtókapcsolati osztály nélkül folytatja a működését, így az lett volna az igazán váratlan fordulat, ha még reagálnak is a történtekre. Rekordok ide, árcsökkentés oda, a Tesla renoméjára az ilyen helyzetek vannak igazán (negatív) hatással.