Ahol dolgoznak, ott időnként hibáznak. Amikor pedig észreveszik ezt a hibát, azt vagy igyekeznek eltussolni, vagy megpróbálják minél gyorsabban és hatékonyabban kijavítani. Az autóiparban erre is, arra is láttunk már példát; szerencsére nagyságrendekkel gyakrabban fordul elő az utóbbi. Ezeknek a gyártási hibáknak a kijavítására szolgálnak a visszahívások: azaz amikor egy autógyártó – önszántából vagy külső kényszer hatására – nagy tömegben, saját költségén cserél ki bizonyos alkatrészeket vagy orvosol összeszerelési defekteket már eladott járművein.
Alighanem egy ilyen gyártási hibára bukkantak rá most meg nem nevezett szakértők, akik azt állítják: félmillió Land Rover és Range Rover gépkocsiba építethettek be hibás koromrészecske-szűrőt 2017 és 2022 között. A berendezés feladata, hogy felfogja a dízelmotorok kipufogógázában található, súlyosan egészségkárosító koromrészecskéket, majd időről időre elégesse azokat, így biztosítva a rendszer üzembiztos és környezetbarát működését.
A jelek szerint az érintett járművekben pont ez az égetési fázis nem működik tökéletesen, aminek súlyos következményei vannak: a vezérlés vészüzemmódba kapcsolhatja a motort, ami ilyenkor erősen csökkentett teljesítménnyel, nagyjából 50 km/órára korlátozott végsebességgel tud csak haladni. Ugyanez a jelenség akkor is előfordulhat, ha az üzemben tartó nem követi a használatra vonatkozó gyártói előírásokat, azonban úgy tűnik, ebben az esetben nem erről van szó – bár a jelenség még nem érte el a visszahívásokat koordináló európai hatóságokat.
Egy angol ügyvédi iroda azonban felfigyelt az esetre, és a jelek szerint perközösséget kíván alakítani a félmillió potenciálisan érintett autós nevében. A Land Roverhez egyelőre hivatalosan nem jutott el a mintegy hárommilliárd angol font (1,3 billió Ft) körüli kártérítési követelés, így reagálni sem tudtak az ügyre, a brit bulvársajtó azonban felkapta a témát egy érdekes összefonódás miatt.
A Land Rover ugyanis emberemlékezet óta a brit királyi udvar beszállítója, a család tagjai hivatalos és magánjellegű programjaikon egyaránt gyakran ülnek Land Roverekbe, Range Roverekbe. Ebben az esetben pedig különösen kínos lehet, ha egy királyi, hercegi autó egyszer csak elkezd bicegni – személyvédelmi szakemberek szerint egy esetleges merénylet esetén ez gyakorlatilag védtelenné teheti az érintett személyeket.
Amíg a Land Rover részéről hivatalos állásfoglalás nem történik az ügyben, addig nehéz megítélni a súlyosságát a problémának – az sincs egyébként kizárva, hogy a hiba kijavítása már folyamatban van, hiszen a közelmúltban mi magunk is beszámoltunk egy, a Land Rover bizonyos típusainak koromrészecske-szűrőjét érintő visszahívási kampányról.
Az eset műszaki szempontból egyáltalán nem tekinthető kirívónak; aki rendszeresen olvasgatja a Vezess visszahívásokról beszámoló cikkeit, tudhatja, hogy ennél sokkal nagyobb közvetlen kockázatot rejtő hibák is előfordulnak. Arra a jelenségre viszont rávilágít, hogy ha egy gyártó kiemelt pozícióban – jelen esetben udvari beszállítóként – végzi tevékenységét, bizony sokkal nagyobb visszhangja lehet az ilyen incidenseknek, és nagyobb az esélye annak, hogy egyesek megpróbálnak nyerészkedni a helyzeten.
Nyitóképünkön: A királyi család egy Range Rover fedélzetén, 2015-ben (forrás: Getty Images)