Mint arról a Vezess is beszámolt, az Európa Unió egy jelenleg még készülő javaslat keretében változtatna a jogosítványok érvényességén. Az egyelőre csak tervezett változtatás lényege, hogy aki 70 éves kor után is meg akarja tartani a jogosítványát, annak bizonyos teszteket kellene teljesítenie.
A téma az e heti Kormányinfón is szóba került, ahol Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter úgy nyilatkozott, hogy a kormány semmiképp sem fogja támogatni azt, hogy újabb vizsgát kelljen tenniük az időseknek. A miniszter szerint nem az idősek okozzák a baleseteket, sokkal inkább a fiatalok a felelősek.
Korábban a Vezess kikérte a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) a rendelkezésre álló adatokat a balesetet okozók életkorára vonatkozóan. A 2021 első kilenc hónapjára vonatkozó adatokból az derült ki, a 18 év alattiak 349 esetben feleltek a balesetekért. 18-30 év között ez a szám 2980, a 31-45 éves korosztálynál 2846, míg 46-64-os korosztály 2917 esetért okolható.
A 65-98 éves sofőrök az említett időszakban 1471 balesetet okoztak, ami az esetek 14 százaléka. Ez nominálisan nyilvánvalóan kis szám, de érdemes figyelembe venni, hogy a nyugdíjas kort elérve jelentősen csökken a munkába járással járó közlekedé,s illetve a professzionális sofőrök száma is.
Mint a CLB biztosítási alkusz elemzéséből kiderült, a fiatalok és az idősebb sofőrök vezetési stílusa közötti különbség a baleseteik fő okaiban jól megmutatkozik. Míg a 25 év alattiak körében a gyorshajtás a vezető baleseti ok, az idősebb sofőrök esetében a leggyakoribb hiba az elsőbbség meg nem adása, illetve az irányváltoztatási, haladási és kanyarodási szabályok be nem tartása.
Az uniós tervezetnek elsősorban Németország lehet a célpontja, ahol a jogosítvány élethosszig szól. Hazánkban a jogosítvány megszerzését követően az egészségügyi alkalmasságot vizsgálják: 50 éves kor alatt 10 évre, 50-60 év között 5 évre, 60-70 év között 3 évre hosszabbíthatja meg az orvos a jogosítvány érvényességét. 70 év felett 2 évente kell ilyen vizsgálaton megjelenni, ám úgy tűnik, az időseknek további KRESZ- vagy vezetési alkalmassági vizsgálattól nem kell tartaniuk egyelőre.