Egy kísérleti projekt keretében speciális kijelzővel szereltek fel egy Škoda Enyaq iV elektromos crossovert. A kutatás célja kideríteni, hogy működik-e az elképzelés, amiről régóta álmodozik az autóipar: nevezetesen, hogy az autó képes legyen kommunikálni szándékát a gyalogosokkal.
Mivel az elektromos autó hűtőmaszkja amúgy is csak hagyománytiszteletből van a helyén (furán is néznek ki azok a villanyautók, amelyeknél nincs), a kutatók ide szereltek fel egy LED-kijelzőkből álló panelt.
A kísérletben zöld nyilakat és piros háromszögeket jelenítenek meg a szándékosan egyszerű, kis felbontású képernyőn: az autó ezeken keresztül tájékoztatja a zebránál várakozókat, hogy (1) megáll előttük, keljenek át az úttesten, (2) továbbindul, fejezzék be az átkelést, illetve (3) túl gyorsan közeledik, nem fog tudni megállni. Ez utóbbi esetben persze az autós egyértelműen megsérti a Kresz vonatkozó előírásait, ám ha már nem adják meg a gyalogosoknak az elsőbbséget, jobb, ha az minél hamarabb kiderül.
A kísérletben egy gyalogoskísérő robotot is tesztelnek: az egyetemi kutatókkal közösen kifejlesztett IPA2X egy kétméteres, járóképes lámpaoszlop, amely begurul az út közepére, és ha biztonságosnak ítéli a környezetet, jelez a gyalogosoknak, hogy jöhetnek. Nagy magasságának köszönhetően IPA2X átlát a parkoló autók fölött, így még azelőtt pontosan fel tudja mérni, hogy közeledik-e autó vagy sem, hogy nekivágna küldetésének.
IPA2X nemcsak a gyalogosok, de az autósok részére is üzenetet jelenít meg – ez utóbbi a jármű központi érintőképernyőjén jelenik meg. Amint a gyalogosok befejezték az átkelést, és IPA2X visszatért a járdára, az üzenet eltűnik a kijelzőről, az autós folytathatja az útját.
Ez utóbbi rendszernek értelemszerűen olyan pontokon van létjogosultsága, ahol viszonylag ritka a gyalogos forgalom, viszont pont ezért a hagyományos jelzőlámpás gyalogos átkelő nem biztos, hogy kellő figyelemfelhívó erővel bír.