Az elmúlt években fokozatosan veszítette el egykori fényét a Lancia márka, és mostanra többé-kevésbé mindenki beletörődött a szomorú ténybe, hogy egy újabb patinás gyártó dobja be a törölközőt. Mindenki, kivéve a Stellantis csoport vezérkarát, akik újabb esélyt szavaztak meg a legendás olasz márkának.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 1

Az újrakezdés jelképe a Pu+Ra HPE kupétanulmány, amelynek neve a letisztult (pure), ugyanakkor radikális formanyelvre utal, a HPE pedig a high power electric, azaz nagyteljesítményű elektromos kifejezés rövidítése. A HPE egyébként először közel ötven éve tűnt fel a Lancia szótárában: akkor a nagyteljesítményű kombi (high performance estate) kifejezést rövidítette a Lancia Beta megnevezéseként.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 71

Most azonban maradjunk a letisztult, radikális, nagyteljesítményű elektromos újdonságnál, mert az ebben testet öltő értékek mentén kíván ugyanis visszakapaszkodni az aktív márkák közé a Lancia. A formanyelv a következő tíz évre határozza meg a márka irányát, az első szériamodellük, ami ezt az – egyébként az olasz prémium bútorgyártásból ihletet merítő – dizájnt alkalmazni fogja, az új generációs Ypsilon lesz. Ami pedig az elektromosságot illeti, a Lancia a tervek szerint 2026-tól kezdve kizárólag akkumulátoros elektromos (BEV) autókat mutat majd be, 2028-tól pedig – amikor egyébként az új Delta is színre lép – egyáltalán nem gyárt, és nem is forgalmaz már olyan modellt, amelyben belső égésű motor dolgozik.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 72

A Pu+Ra HPE tervezői a 2024-ben debütáló új Ypsilon elektromos hajtásláncát előlegezték meg – kár, hogy ezzel kapcsolatban konkrétumokat nem, csupán három fontos közelítő értéket közölt a cég. Ezek szerint az autó több mint 700 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, akkumulátora alig több mint 10 perc alatt feltölthető (nyilván 10-ről 80%-ra), energiafogyasztása pedig nem éri el a 10 kWh/100 kilométert, ami pedig rendkívül jó érték.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 73

Ezeknek az impozáns értékeknek az elérését áramlástanilag optimalizált részletek (alacsony tetővonal, digitális külső tükrök, burkolt fenéklemez, valamint speciális kialakítású Goodyear abroncsok is hozzájárulnak.

Ha a hajtástechnológiát nem is részletezi a gyártó, a digitális rendszereket annál aprólékosabban ismerteti. Ilyen az új SALA rendszer, amely a klímaszabályozás, a külső és belső világítás, illetve az audiorendszer központosított, minimalista érintőfelületen, illetve hangvezérléssel megvalósítható szabályozására szolgál – a név a sound, air, light augmentation (azaz hang-, levegő- és fényjavítás ) kifejezés betűszava.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 74

Ez három alapvető üzemmódban használható. A – szintén új – Chameleon rendszer a külső környezeti viszonyokhoz igazítja az utastéri hangulatot, így kvázi lebontva a falat a környezet és a belső tér között. Ennek része, hogy minden üvegfelület elektrokromatikusan elsötétíthető, így árnyékba borítva a belsőt.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 75
Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 76

A második üzemmód a Stellantis által frissen kifejlesztett, mesterséges intelligencia alapú vezérlést alkalmazva előre megjósolja a vezető és az utasok hangulatát – ez testre szabott, prediktív élmény, azaz tailored predictive experience, avagy TAPE néven fut. A harmadik lehetőség  pedig a klasszikus szórakoztató üzemmód, amely online kapcsolaton keresztül biztosít hozzáférést filmekhez, játékokhoz közösségi csatornákhoz.

A SALA kezelőfelület és annak alfunkciói a jövőre színre lépő Lancia Ypsilon fedélzetén sorozatgyártásban is megjelennek; a technológia a későbbiekben frissíthető, így folyamatosan fejlődni képes.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 77

Elektronikusan tehát nagyon erős a Lancia Pu+Ra HPE, a lényeg azonban mégis csak a különleges dizájn, amit a Cassina luxusbútor-márka bevonásával alakítottak ki. A formák, az anyagok az autóiparban szokatlanok, ám a lakberendezés magasiskolájában maguk is legendának számítanak – a kagylóülések például párnázatukban (ha formájukban nem is) a hetvenes évek ikoikus foteljét, a Cassina Maralungát idézi.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 78

Az autót egyenes vonalak és tökéletes körök kombinációja rajzolja ki. Kör alakú a tetőablak, az első és hátsó üléseknél elhelyezett kezelőfelület; a műszerfal maga is egy félkör. Szintén félkör alakban forog el a tetőablak nyitható szegmense, a műszerfal pedig használatba véve lebillen, és hatalmas ferde kijelzővé változik.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 79

Kívülről az orrészt három szegmensre tagoló fénysávok, a hátul szabadon álló karikaként megformált zárófények és a szintén térbeli, lebegő Lancia felirat kölcsönöz szoborszerű megjelenést az autónak; az elrendezésben a Stratos előtt hajt főt az autó. A zöldeskék, vízszerű fényezés és az egyszerű, áramvonalas forma szintén a márka klasszikus formai készlettárából építkezik, ahogy vadonatúj márkalogó is a korábban alkalmazott heraldikai elemeket használja fel.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 80

Egy progresszív autónak persze környezettudatosnak is kell lennie, így a Lancia Pu+Ra HPE utastéri felületei 70%-ban fenntartható forrásból származnak. Az ajtópanelek például egy olyan márványporból és újrahasznosított szövetből álló, speciális anyagból készültek, amely a márvány megjelenését puha tapintással kombinálja, ráadásul vízálló. A kerek asztalkát például biocellulóz-acetátból gyártják, az utastér hátsó felét krómmentesen cserzett nubukbőr és visszaforgatott fahulladékból előállított berakások borítják, a padlószőnyeg pedig természetes gyapjúból készül, hulladékmentesen.

Patinás olasz autómárka ébredhet fel a kómából 81

A Lancia Pu+Ra HPE számos finomsága mozgásban jön ki igazán. Kattints ide, ha videón is megnéznéd a tanulmányautót.