Amikor pont négy éve, 2019 áprilisában bemutatta az LM luxusbuszlimuzint a Lexus, gyökereihez tért vissza a márka. Egy már bevált Toyota modellt: az Alphardot javította fel, nem törődve azzal, hogy egy négyéves konstrukcióhoz adja a nevét.
A blöff bejött, Délkelet-Ázsia szerette a prémium-utazógépet, ezért most, amikor az Alphard megérett a cserére, megfordították a sorrendet: előbb kapta meg a Lexus a modern GA-K padlólemezt.
A Toyota és a Lexus számos típusát kiszolgáló platform extra merevítéseket, valamint nagy mennyiségű szerkezeti ragasztást kapott, hogy kompenzálják az oldalsó tolóajtó hatalmas nyílásából adódó szerkezetgyengülést. A projekt sikerült, az új LM torziós merevsége 50 százalékkal nagyobb, mint az elődmodellé.
Miért fontos ez egy busznál? Azért, mert a Toyota mérnökei arra a következtetésre jutottak, hogy a pihentető, kényelmes utazásnak alapfeltétele, hogy az autó pontosan, késlekedések és túlzások nélkül reagáljon sofőrjének utasításaira.
Az ülésekkel szemben kettős követelményt fogalmaztak meg a tervezők: egyrészt minden pozícióban kényelmesnek, pihentetőnek kell lenniük, másrészt – a fentiekkel összhangban – stabilizálniuk kell a fej és a törzs mozgását. Ennek érdekében minden üléshelyen eltérő kialakítású, szelektív sűrűségű párnázatot alkalmaztak.
A futómű a Lexusnál első ízben frekvenciaérzékeny szeleppel felszerelt adaptív lengéscsillapítókat alkalmaz, ami elméletben pontosabban, érzékenyebben alkalmazkodik a menetsebességtől, az útminőségtől és egyéb tényezőktől függően változó komfort-, illetve stabilitási igényekhez.
Szintén új fejlesztés az utasok kényelmét előtérbe helyező üzemmód: ez a beállítás nemcsak a lengéscsillapítók karakterisztikáját hangolja úgy, hogy a második üléssorban a lehető legkomfortosabb legyen az utazás, de a gyorsítás és lassítás során fellépő, hosszirányú billenést is hatásosan ellensúlyozza.
A csend magától értetődő a felső kategóriákban, a Lexus LM esetében azonban nem a teljes hangtalanságra, hanem a zajok frekvenciától függően eltérő mértékű csillapítására törekedtek. A motor zaját és vibrációit, a szél süvítését, az út felől érkező dübörgést ezért tömítésekkel, szigetelő- és rezgéselnyelő anyagokkal tompították.
A természeti és emberi környezetből érkező hangokat ellenben szelektíven szűrik, ami természetes, mégis pihentető utazási körülményeket teremt.
A Lexus LM változatlanul kétféle berendezéssel választható. Az alapértelmezésben hat- vagy hétszemélyes belső térben nincs sok izgalom: maximális körkörös kilátás és rengeteg tárolóhely volt a két legfontosabb követelmény.
A négyüléses luxusverziónál ezzel szemben a semlegesség került fókuszba: az volt a cél, hogy olyan környezetet alakítsanak ki, amely a felszabadító pihenést éppúgy lehetővé teszi, mint az elmélyült, koncentrált munkavégzést. A vizuális zaj csökkentése érdekében egyszerű formákat, túlzásoktól mentes színkombinációkat választottak. A hűtőszekrényt, a táskatartót, a palacktárolót mind elrejtették, a munkavégzéshez szükséges, bőrrel borított íróasztalkát a könyöklőből lehet kihajtani.
Mindkét üléshez saját, leemelhető vezérlőpanel tartozik. Erről nemcsak a sofőrt az utasoktól elválasztó, sötétíthető üvegpanel, vagy az alá szerelt, ultraszéles formátumú, 48 colos képernyő vezérelhető, hanem a Rear Climate Concierge rendszer is. Ez a környezetszabályozó technológia a klímaberendezés, az üléshelyzet, az árnyékolók, valamint a világítás összehangolt vezérlését teszi lehetővé. Szintén most először szereltek felületfűtést a hátsó kartámaszba, illetve a – korábbinál szélesebb tartományban állítható – lábtartóba.
Az utastér hőmérsékletét infravörös szenzorrendszer segít optimalizálni: ez az utasok négy testtájának – arc, mellkas, comb és lábszár – hőmérsékletét, illetve az őket körülvevő felületek – ablaküvegek, borítópanelek, tetőlemez – hőfokát kielemezve határozza meg a befújt levegő hőfokának, mennyiségének és eloszlásának a paramétereit.
Az utasbiztonság terén is behoztak néhány turpisságot: az ütközésmegelőző funkció például a szokásosnál korábban riaszt, ha úgy érzékeli, hogy a vezető épp nem figyel az útra (mert például egy pillanatra oldalra fordította a fejét), ha pedig kereszteződéshez közelítünk, magától lassítani kezd az autó, amennyiben indexel a sofőr.
Eddig két dologról nem ejtettünk szót: a külső dizájnról és a hajtásláncról. Ezekről nincs is mit beszélni: a formaterv egyetlen újdonsága a fényezett, integrált hűtőmaszk, a kétféle full hibrid hajtáslánc (a 2,5 literes, szívómotoros; illetve a 2,4-es, turbómotoros) pedig már régi ismerősnek számít, többek között a Toyota Crownból.
Az előző Lexus LM-ről csak a rend kedvéért írtunk annak idején, a mostaninak azonban izgalmas aktualitást ad, hogy a Lexus többek között Európában – és ezen belül Magyarországon – is forgalmazni fogja az autót, méghozzá elvileg már idén ősztől, egyelőre csak a kisebbik hajtáslánccal, LM 350h néven.
Ha videón is megnéznéd magadnak a négykerekű luxusvonatot, kattints ide!