Ráfeküdt a Mercedes-Benz a villamosításra: a most bemutatott új E-osztályban hat választható hajtásláncból három plug-in hibrid. A tisztán elektromos hajtást meghagyja az EQE szedánnak, amivel egyébként formailag is közösséget vállal: a lekerekített dizájn, a hűtőmaszk vastag fekete kerete, a meghatározhatatlan körvonalú fényszórók mind az elektromos modellel mutatnak párhuzamot.
A lámpák mindenképpen LED-esek, de a nagyfelbontású mátrixfunkció feláras, a grafikus kivetítésért pedig még ezen felül is pénzt kérnek majd. Szintén opciós az oldalfal síkjába simuló kilincs. A hátsó lámpatestek különlegessége a márkaembléma háromágú csillagát idéző fényrajzolat.
Az utastér fő attrakciója az utas előtti kijelző – már ha megrendeljük –; ebben az esetben a két multimédiás monitor közös üveglap alá kerül. Ha nem kérjük a jobb oldali extra kijelzőt, a központi érintőképernyő diszkrét keretet kap, és kiemelkedik a felületből. A digitális műszeregység minden esetben külön áll.
A szélvédő alatt fénycsík fut végig, egészen bele az ajtópanelekbe; szintén szegélyvilágítást kap a műszerfal alulról, valamint a padlókonzol. Ez a hangulatvilágítás az audiorendszerrel is összehangolható, így a zenét villogással, pulzálással kíséri.
A belső tér tágasabb az elődnél: a vezető fejtere 5 mm-rel nőtt, a 20 mm-rel hosszabb tengelytáv jóvoltából a hátsó térdhely (+10 mm) és lábtér (+17 mm) is nagyobb. Könyökmagassában 25 mm-rel szélesebb, 1519 mm széles az utastér; ez már majdnem az S-osztály felségterülete.
Ami a hajtásláncokat illeti, a négy- és hathengeres benzin-, illetve dízelmotorok mild hibrid támogatást kapnak, a villanymotor a korábbi 15 helyett 17 kW-ot ad le, az elektromos rásegítés maximális forgatónyomatéka 205 Nm. A plug-in hibrideket 95 kW-os (129 LE) villanymotorral szerelik, az autó tisztán elektromos hatótávolsága meghaladhatja a 100 kilométert. Ezek mind benzinesek; később dízel PHEV hajtáslánc is érkezik.
E 200 | E 220 d (4MATIC) |
E 300 e (4MATIC) |
E 400 e 4MATIC |
||
Lökettérfogat | cm3 | 1999 | 1993 | 1999 | 1999 |
Max. motorteljesítmény | kW/LE | 150/204 | 145/197 | 150/204 | 185/252 |
Max. forgatóyomaték | Nm | 320 | 440 | 320 | 400 |
Villanymotor teljesítménye | kW/LE | 17/23 | 17/23 | 95/129 | 95/129 |
Villanymotor forgatónyomatéka | Nm | 205 | 205 | 440 | 440 |
Rendszerteljesítmény | kW/LE | – | – | 230/313 | 280/381 |
Rendszernyomaték | Nm | – | – | 550 | 650 |
Nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása | kWh | – | – | 25.4 | 25.4 |
Végsebesség | km/óra | 240 | 238 (234 ) | 236 (234) | 250 |
0-100 km/óra gyorsulás | mp | 7,5 | 7,6 (7,8) | 6,4 (6,5) | 5,3 |
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (WLTP) | l/100 km | 7,3-6,4 | 5,5-4,8 (5,7-4,9) | 0,8 – 0,5 (0,9 – 0,6) | 0,9 – 0,6 |
Vegyes energia-felhasználás (WLTP) | – | – | 20,7 – 18,4 (21,6 – 19,2) | 21,6 – 19,2 | |
Vegyes CO2-kibocsátás (WLTP) | g/km | 166-144 | 143-125 (149-130) | 18 – 12 (20 – 14) | 20 – 14 |
Elektromos hatótávolság | – | – | 97 – 115 (95 – 109) | 95 – 109 |
A mild hibrid modellek változó csillapítású, acélrugós felfüggesztést kapnak, amelyet 15 mm-rel lejjebb ültettek, mint a plug-in hibridekét.
A hatodik, ami a tizenegyedik
A most bemutatott W214-es a hatodik Mercedes, amely az E-osztály nevet viseli, Az első az 1984-től gyártott W124-es volt, de a középkategóriás Mercedes modellek története ennél jóval messzebb: 1946-ig nyúlik vissza. A márka ekkor kezdte ismét gyártani az eredetileg a világháború előtt bemutatott 170V (W136) modellt. Ezt olyan legendás típusok követték, mint a Ponton (W120), a Fecskefarkú (W110) vagy az Állólámpás (W114/115). Ha tehát innen számoljuk, a W214-es a Mercedes tizenegyedik nagyautója.
Opcióként szintszabályozásra is alkalmas légrugózás, adaptív lengéscsillapítás és hátsókerék-kormányzás is rendelhető. Ez utóbbi 4,5°-ban forgatja el a hátsó kerekeket, ami 90 cm-rel szűkebb fordulókört eredményez. A rendszerhez közvetlenebb kormánymű tartozik.
Szintén külön megrendelhető az 5G mobiladat-kapcsolatot kínáló szórakoztató csomag. A digitális felületeket és tartalmakat mostantól egy központosított processzor kezeli, az autó digitális kulccsal (azaz mobiltelefonnal) is nyitható, Apple és Android készülékről egyaránt. Ez a – szintén feláras – funkció akár 16 személynek oszt ki használati engedélyt, személyenként eltérő jogosultsági szintekkel.
Az infotainment rendszerre külső applikációk is telepíthetők, a TikTok közösségi oldaltól kezdve az Angry Birds játékon át a Zoomig. Vivaldi böngészőt is installálhatunk a kocsiba, valamint a Zync portál jóvoltából a legkülönfélébb hírek, játékok, sporthírek, híradók jeleníthetők meg az utas képernyőjén.
Újdonság még a szelfikamera, amivel álló és mozgóképeket készíthetnek magukról az utasok – ez egyébként a Zoom funkciót is kiszolgálja, amelyen keresztül (álló autó esetén) egyszerre 12 ember vehet részt videokonferencián.
Az autó digitális funkciói hangvezérléssel is kezelhetők, a beépített mesterséges intelligencia kitanulja az utasok szokásait, így képes arra, hogy a napi rutinfeladatokhoz ugyanazokat a funkciókat és beállításokat társítsa.
Ezt egy sor nyugtató program egészíti ki, amelyek hangok, masszázsprogramok és speciális világítás alkalmazásával pihentetik vagy energizálják az utasokat. Az új Mercedes-Benz E-osztály újdonsága az autózás előidézte rosszullét (kinetózis) elleni digitális kezelés, ami légzőgyakorlatokat is végeztet az utasokkal.
A szimpla digitális klíma helyett rendelhető Thermotronic, amely az első rostélyokat automatikusan szabályozza, akár előre beprogramozott rend szerint.
A vezetőtámogató funkciók köre népes: alapfelszerelésként tizenhat funkciót kapunk, az adaptív tempomattól a vészfékrásegítésen át a parkolósegédig. A vezető éberségfelügyeleti rendszer képes megállítani az autót, ha a sofőr többszöri figyelmeztetés ellenére sem figyel a forgalomra. Van aztán még dugókövető, sáv középvonalában maradó félautonóm vezetési rendszer is, aktív kormányzással.
A Mercedes fejlesztőmérnökei a hagyományos biztonsági rendszereket sem hanyagolták el, a gyűrődőzónáktól kezdve a teljes körű, vezető oldali térdlégzsákot és első középső légzsákot is magában foglaló légzsák-arzenálig.
Mindezek mellett ügyeltek arra, hogy az autó gyártásánál minél nagyobb arányban alkalmazzanak újrahasznosított, vagy fenntartható gazdálkodásból, illetve gyártásból származó anyagokat. Az alap szövetkárpit festetlen alpakkagyapjú és újrahasznosított rostok kombinációjából készül, az ülések párnázatára részben újrahasznosított habtöltetet használtak.
A vadonatúj Mercedes-Benz E-osztály Európa-szerte 2023 nyarától kapható, és ősztől a szalonokban is megtekinthető.
Kattints ide, és videón is megnézheted az új modell részleteit.