Hamarosan véget ér a Lánchíd felújítása, a megnyitás előtt – Karácsony Gergely főpolgármester ígérete szerint – a budapestiek dönthetnek a híd végleges forgalmi rendjéről.
Az elmúlt hónapokban csak a közösségi közlekedés autóbuszai, a taxik, motorok, kerékpárok, rollerek, illetve a megkülönböztető jelzéssel ellátott járművek közlekedhettek a Lánchídon.
A gyalogosok mindenképpen birtokba vehetik a hidat a megnyitás után, a személyautók azonban elképzelhető, hogy továbbra sem használhatják – legalábbis, ha a Budapesti Közlekedési Központ vizsgálati eredményeit is figyelembe veszik a budapestiek a döntés meghozatalakor.
A BKK elkészítette szakmai javaslatát a híd végleges forgalmi rendjéről, ennek legfontosabb eleme pedig az autómentesség fenntartása. A BKK honlapján nyilvánosságra hozott anyag szerint a tesztidőszakban a felújított Lánchídon sűrűbb, gyorsabb és kiszámíthatóbb lett a buszközlekedés, csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, az új forgalmi rend véglegesítésével pedig a híd környezete is lehetőséget kap a zöldítésre, megújításra.
A BKK azt állítja, hogy a Lánchíd lezárása nem okozott dugókat, sőt ebben az időszakban csökkentek a torlódások Budapesten, és csökkent a többi budapesti híd összesített autóforgalma is.
A jelentés szerint a Lánchíd szerepe a budapesti Duna-hidak között a közúti forgalom vonatkozásában már a felújítás előtt is az egyik legalacsonyabb volt: 6 százalék. A lánchídi torlódásokat nem a személyautó-forgalom jelentős aránya okozta, hanem a híd és a kapcsolódó úthálózat fizikai adottságai.
2019 őszéhez viszonyítva a Lánchíd lezárása alatti időszakban a fővárosi hidak átlagos munkanapi közúti forgalma 5 százalékkal, azaz több mint 19 ezer járműáthaladással csökkent. A tesztidőszak ideje alatt a budapesti főbb Duna-hidak közúti forgalma tovább csökkent, a Lánchíd lezárása előtti adatokhoz képest több mint 40 ezer járműáthaladással, a Lánchíd lezárásának időszakához képest pedig több mint 21 ezer járműkeresztezéssel.
A Waze adatai alapján a közúti forgalom torlódási mutatói a belvárosi kerületekre nézve összességében 6 százalékkal csökkentek. Mindez átlagosan közel fél perc nyereséget jelent utazásonként. A fenti eredmények ismeretében a BKK javaslata a tesztidőszak forgalmi rendjének megtartása a Lánchíd teljes körű felújítását és átadását követő időszakra is.