A Reuters hírügynökség jelentése szerint vádalkura készül az Audi egykori vezére, Rupert Stadler. A felsővezetőt a Volkswagen emissziós botrányában vállalt szerepe miatt vonnák felelősségre, ugyanakkor a védelem bejelentette, hogy amennyiben a várható 1,5-2 éves szabadságvesztést felfüggesztett börtönbüntetésre mérséklik, és beérik 1,1 millió eurós (kb. 410 millió Ft) bírsággal, a vádlott hajlandó vallomást tenni a történtekben játszott szerepéről.
A Volkswagen dízelbotránya az autóipar egyik leghírhedtebb és kétségtelenül legmélyebbre ható következményekkel járó csalássorozata volt. Szakértők 2015-ben derítettek fényt arra, hogy a Volkswagen-csoport olyan törvénytelen szoftvert alkalmazott dízelmotoros gépjárműveinél, amely érzékelte, ha az erőforrást a károsanyag-kibocsátás mérésére szolgáló hivatalos tesztprogram keretében üzemeltették, és ilyenkor úgy módosította a motor működési paramétereit, hogy az teljesítse az előírásokat. A több mint tízmillió gépkocsit érintő botrány kulcsszerepet játszott a dízelmotorok iránti, általános bizalomvesztés kialakulásában, a dízelmotorok váratlan és gyors piacvesztésében.
Miközben a hatóságok több vezető, illetve alkalmazott bűnösségét is vizsgálták, Stadler ellen kifejezetten azért emeltek vádat 2020-ban, mert a nyomozás során kiderítették, hogy azt követően is engedélyezte az érintett járművek értékesítését, hogy tudomást szerzett a csalásról.
A vád képviselői hajlanak a vádalkura, ám eredetileg 2 millió eurós bírságot tartottak megfelelőnek. Stadler képviselői szerint ez túlzó, mivel a hatvan éves egykori igazgatónak évek óta nincs jövedelme, ellenben a tárgyalássorozat miatt jelentős kiadásai voltak. Amikor Rupert Stadler távozott a cégtől, szerződése szerint 5 millió eurós végkielégítés illette volna meg, azonban erről, valamint 420 ezer eurónyi bónuszáról lemondott, azok jelentős részét úgy tekintették, mint a vezető személyes hozzájárulását a cégcsoport kártérítési alapjához.
Stadler a tervek szerint május 16-án fog vallomást tenni, a bíróság júniusban hoz ítéletet.