A villamosítás korában felértékelődnek az olyan rendezvények, mint a Concorso d’Eleganza Villa d’Este, amelyek biztos kapcsolódási pontot jelentenek az automobilizmus aranykorához.

Legendákról mesél ez a formás fenék 1

Ennél is közvetlenebb szálak fűzik az itt bemutatott, egyetlen példányban elkészített BMW formatanulmányt saját dicső múltjához, amennyiben nevét és karosszériájának sajátos arányait az 1940-ben sporttörténelmet író BMW 328 Touring Coupé-tól kölcsönözte. Csalóka persze ez a név, mert a Touring nem a kombi karosszériára utalt (nem is utalhatott, ugye), hanem arra az olasz karosszériaépítő műhelyre, amellyel közösen megépítették a Mille Miglián diadalmaskodó autót.

Legendákról mesél ez a formás fenék 59

Touring, de nem kombi

Legendákról mesél ez a formás fenék 60

Miután a BMW 328 kategóriagyőzelmet ért el az 1938-as Mille Miglián, a gyár következő célként az abszolút elsőséget tűzte ki maga elé. Ezért a roadstert áramvonalas keménytetővel látták el, ami azonban nem csak nagyon gyorssá, de rendkívül instabillá is tette az autót. Az olasz Carrozzeria Touring műhely sietett a németek segítségére: a burkolatokat könnyűfém panelekből gyártották újra, amelyeket vékony profilú vázszerkezetre erősítettek. Egyetlen hónap alatt elkészültek a munkával, az innentől Touring Coupé (vagy Mille Miglia Touring Coupé) néven ismert autó mindössze 780 kilót nyomott, tömegközéppontja mélyen maradt, végsebessége meghaladta a 200 km/órát. Az autó főpróbájára az 1939-es Le Mans-i 24 óráson került sor, ahol 132,8 km/óra átlagsebességgel kategóriagyőzelmet és abszolút ötödik helyezést ért el.

Legendákról mesél ez a formás fenék 68

A későbbi abszolút győztes BMW 328 Touring Coupé az 1940-es Mille Miglia rajtvonalán

Egy évvel később 166,7 km/óra átlagsebességgel valóban megnyerte a Mille Migliát az autó. Ez már csak azért is nagy szó, mert az 1927 és 1957 között (a háborús évek kivételével) megrendezett olaszországi közúti versenyen mindössze három alkalommal tudott nem olasz autó győzni: a BMW 1940-es diadala előtt 1931-ben egy Mercedes-Benz SSK (pilótája Rudolf Caracciola volt), majd 1955-ben egy Mercedes-Benz 300 SLR, Sir Stirling Moss kezei között.

Legendákról mesél ez a formás fenék 69

Nem először kísérletezik shooting brake karosszériával a BMW; a Z3-ból és az eredeti Z4-esből is épült nagyfenekű kupé, az egyik szebb volt, mint a másik. Sőt, az utóbbiból 2006-ban ugyancsak készült egy múltidéző formatanulmány, a Concept Coupé Mille Miglia. A mostani koncepciójármű szintén az aktuális Z4-esből született, méghozzá a soros hathengeres motorral szerelt M40i verzióból, azaz 335 lóerőt és 500 Nm-t bíz pilótája gondjaira.

Legendákról mesél ez a formás fenék 70

BMW Mille Miglia Concept 2006-ból

A tető lefutásánál a BMW XM-éhez hasonló töréseket alkalmaztak, a hátsó tetőoszlopon rendkívül hangsúlyos a hokiütő-motívum. Maga a hátsó szélvédő apró és lapos, a rendkívül igényesen kidolgozott csomagtartó sekély, de legalább a perem egy síkban van a padlóval. A karosszéria színét kifejezetten a BMW Concept Touring Coupé tanulmányautóhoz keverték ki: különlegesen mély színét a belekevert kék üvegszemcséknek köszönheti.

Legendákról mesél ez a formás fenék 71

Az utastérben a Z4 szériakivitelű szerelvényei fogadnak, de egyediek a Poltrona Frau által szállított, kéttónusú barna bőrburkolatok, a perforált felületek, a fonott bőrszíjakkal illesztett darabok. A prémium tanulmányautók elmaradhatatlan kelléke, az egyedi táskakollekció a modenai Schedoni bőrművek munkája. Az autóban felhasznált színekkel és anyagokkal harmonizáló szett két nagy és egy kisebb utazótáskát, valamint egy öltönytáskát foglal magában. Egyelőre nem tudni, hogy ez a szett is egyedi darab marad-e, mint maga az autó, vagy a BMW később elérhetővé teszi azt igényes ügyfelei számára.

Legendákról mesél ez a formás fenék 72

Három rövid filmet is forgatott speciális formatanulmányáról a BMW. Ha megnéznéd őket, kattints ide!