Nyolc európai uniós ország – köztük Magyarország – összefogva próbálja elérni, hogy változtassák meg a tervezett Euro 7-es kipufogógáz-kibocsátási határértékeket, mondván, hogy azok túlságosan irreálisak az autógyártók számára.

Az Euro 7 2025-től szigorítaná az új gépjárművekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási normákat. A szén-dioxid vagy a nitrogén-oxidok mellett, első alkalommal, a fékkopás és az abroncskopás generálta emisszióra is kiterjedne. Franciaország, Olaszország, Csehország, Bulgária, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Magyarország közös levelet fogalmaztak meg és a többi tagországhoz fordultak. A levél a Reuters hírügynökséghez is eljutott, amelyben az aláírók azt mondják, hogy az Euro 7-es tervezet egyes részeit teljesen törölni kell.

Ellenzünk bármilyen, személyautókra és kisteherautókra vonatkozó új emissziós normát (beleértve az új tesztelési elvárásokat és az új kibocsátási korlátokat) – olvasható a levélben.

Az Euro 7-es szabályok – amelyek a belső égésű motorok utolsó generációjára vonatkozó szabványokat határozzák meg – 2025. július 1-jétől lépnének életbe. A nyolc ország szerint ez túl korai, és azzal érvelnek, hogy a csomag elfogadásától számítva legalább három évre lenne szükség az átfutásra. Jelenleg az európai parlament és a tagállamok is tárgyalnak az álláspontjaikról, mielőtt a két fél közötti tárgyalások megkezdődnének.

Az autóipar vezetői, köztük Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója, azzal érveltek, hogy az autók CO2-kibocsátásának csökkentésére tett legújabb lépések felesleges terheket rónak az iparágra, és lassítják az ágazat villamosításra való átállását. Emmanuel Macron, Franciaország elnöke is azt mondta, hogy szüneteltetni kellene az uniós éghajlatvédelmi szabályozást.

Itt pedig minden, amit tudni szeretnél az Euro 7-ről: