V2X: így nevezik azt a kétirányú adatátviteli technológiát, amelyben a járművek a környezetükben lévő okos infrastruktúrával (épületekkel, forgalmi eszközökkel, és más járművekkel) kommunikálnak. Azt már régóta tudjuk, hogy elméleti síkon ez kiváló ötlet, és olyan autógyártók, mint a Volvo vagy az Audi már alkalmazza is a rendszert erősen korlátozott körülmények között.

Most viszont a Stellantis csoport észak-amerikai ága, azaz a korábban Chryslerként ismert konszern márkái – a Chrysler, a Dodge, a Ram és a Jeep – indítanak offenzívát a közlekedés felokosításáért. Egészen pontosan 1,8 millió darab, 2018 után gyártott, Uconnect online infotainment rendszerrel szerelt járműben aktiválják azt a funkciót, amely lehetővé teszi, hogy kétirányú adatforgalmat létesítsenek egy felhő alapú biztonsági platformmal, amely az USA és Kanada egészét lefedi.

Riaszt az autód, ha mentő közeledik 1

A rendszer első fázisában a vészhelyzetekre figyelmezteti az autósokat: tájékoztatja őket, ha megkülönböztető jelzéseit használó jármű közeledik feléjük. Ezen kívül egy sor egyéb eseményről is tájékoztatást kapnak, ami potenciálisan lassíthatja vagy veszélyeztetheti a forgalmat, a dolgozó autómentőktől kezdve az útépítésen át a terelésekig.

A jövőben arra is lehetőséget nyújt a rendszer, hogy a járművek vezetői (vagy a gépkocsi önállóan) riasztást küldjön, amennyiben mozgásképtelenné válik. Különösen éjszaka, rossz látási viszonyok mellett, vagy autópályán jelent kritikus kockázatot egy lerobbant autó. A bajba jutott autó ilyen helyzetben mintegy fél kilométeres körzeten belül tudja figyelmeztetni a közeledő járműveket, így azok vezetői sokkal hamarabb értesülhetnek a veszélyhelyzetről, mintha csak az elakadásjelző háromszögre kellene hagyatkozniuk – már ha egyáltalán kihelyezték azt.

Riaszt az autód, ha mentő közeledik 9

Európában a WAZE felhasználók találkozhatnak hasonló üzenetekkel. Míg azonban ott a felhasználók figyelmeztetik a rendszert a veszélyhelyzetre, a Stellantis megoldása automatikusan működik.

A rendszer a jármű világításának vezérlésébe írt speciális vészhelyzeti programmal is kiegészíthető volna: ilyenkor olyan, egyedi ütemű fényjelzést adhat az autó, ami az átlagosnál jobb észlelhetőséget biztosít a számára.

A technológiára kétségtelenül szükség volna Európában is, bevezetéséhez azonban megfelelően kiépített informatikai infrastruktúra szükséges.