A prémiummárkák a legritkább esetben ereszkednek le a B szegmensbe, azaz a városi kisautók piacára, mert ekkora méretben jellemzően nehéz biztosítani az elvárt komfortszintet, no meg a profit sem lehet olyan magas, mint egy nagyobb modellnél.
Ezt az alaptézist azonban fenekestül forgatta fel a városi szabadidőjárművek megjelenése: mivel Európában mérettől függetlenül minden emelt hasú, zömökebb formatervű típus azonnal eladható, jók az esélyei egy drágább, igényesebb B-SUV-nak. A Lexus elsőként vállalja most a kockázatot, a frissen bemutatott LBX-nek így több szinten is kell bizonyítania.
Az LBX az első olyan modell, amely szakít az orsó alakú hűtőmaszk évek során berögzült elrendezésével: maga a rácsozat csak az alsó trapézfelet rajzolja ki, az orsó felső trapézát a fényszórók és az azokat összekötő törésvonal mentén kell odaképzelnünk. A jövőben erre az arculati elemre számíthatunk, ami annál is nagyobb szó, mert az LBX kifejezetten az európai piacra készült.
Az alapokat – nem meglepő – a Toyota Yaris Cross adja, bár a méretek nem azonosak: az LBX 10 mm-rel hosszabb (4190 mm), 60 mm-rel szélesebb (1825 mm) és 50 mm-rel alacsonyabb (1545 mm), mint a platformdonor.
Először épített autót a GA-B platformra a Lexus, és az új feladatkörre nem csak a méretek módosításával készítették fel a padlólemezt: a karosszériát szerkezeti ragasztó alkalmazásával, valamint stratégiai pontokon elhelyezett merevítésekkel erősítették meg. A zajokat az ajtókba illesztett rezgéselnyelő elemekkel, a motorházfedél extra tömítésével, valamint az autó számos pontján alkalmazott betétekkel és habtöltetekkel csillapították. A könnyű anyagok (alumínium motorházfedél, műanyag kerékívek és küszöbök) alkalmazásának köszönhetően az autó érdemben nem nehezebb a Yaris Crossnál.
A tömeg ugyanaz, új viszont a hajtáslánc, még ha itt is egy másfél literes full hibrid rendszert kapunk. Míg a Yaris Cross rendszerteljesítménye 116 lóerő, és ezzel álló helyzetből 11,2 mp alatt gyorsul 100 km/órára, a Lexus LBX 136 lóerős, 185 Nm-es; és ezzel 9,2 másodperc alatt tudja le a sztenderd gyorsulási gyakorlatot. Vontatni mindkét modell 750 fékezetlen kilogrammot tud – az Adriára nem ezzel jut le tehát a vitorlás, de egy sátras utánfutót vagy elektromos kerékpárokat elvihet magával a Lexus LBX.
A teljesítménynövekedés több részletből áll össze. Egyrészt új a villanymotor és annak vezérlőegysége, másrészt vadonatúj, nagyobb teljesítményű, kisebb belső ellenállású bipoláris NiMH akkumulátort építettek be (a Yaris Cross lítiumion-egységet alkalmaz). Ennek a néhány éve bemutatott technológiának a részleteiről ide kattintva olvashatsz részletesen; a lényeg, hogy jóval nagyobb energiasűrűség érhető el ezzel a szerkezettel – azonos beépítési méret mellett akár megduplázható a teljesítménye.
Akárcsak a Yaris Cross esetében, itt is kapható lesz összkerékhajtású E-Four verzió (elektromos hátsó hajtással), amely a torziós híd helyett kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztést kap; elöl minden esetben MacPherson rugóstagot alkalmaz a modell.
Az utastérben a kormánykerék kivételével minden részlet vadonatúj. 12,3 colos digitális műszeregység is kérhető – ekkorát még a nagyobb Lexusokban sem láttunk eddig –, és head-up kijelző is szerepel az opciós listán.
Az ülések és felületek félanilines bőrrel vagy bőrmentes vegán kárpitokkal is boríthatók. A Lexusnak szokása innovatív dekorötletekkel előállni; ezúttal a cujuszami névre keresztelt, faszénmintázatú betét nyűgöz le, amely egymásra rétegezett fóliákkal ér el háromdimenziós hatást. A hangulatvilágítás színe ötven különböző opció közül választható ki.
Az érintőképernyő a Yaris Cross 9,0 colos maximuma helyett itt 9,8 colos átlójú, ráadásul nem a műszerfal tetején, hanem a padlókonzol folytatásában, döntve helyezkedik el – kétségtelenül látványos megoldás, ergonómiája majd a használatban kiderül. A mögötte működő infotainment-rendszer fejlett hangvezérlést, okostelefon-integrációt, digitális kulcsot (telefonról nyitható és indítható az autó) kínál, a szoftverek vezeték nélkül frissíthetők. Ekkora autóban szinte túlzásnak tűnik a 13 hangszórós Mark Levinson hifi.
A Lexus LBX biztonsági arzenálja meglehetősen széles körű; az autó igyekszik megelőzni az ütközést kereszteződésben, kapott adaptív tempomatot, sávkövető automatát és jelzőtábla-felismerést. Fontos biztonsági eszköz az elektronikus ajtónyitó kilincs, ami csak akkor működik, ha veszélytelenül ki tudunk szállni, valamint a Lexus zászlóshajóiról átemelt ablaktörlő rendszer, ahol magában a karban helyezkednek el a vízfúvókák. Opcióként nemcsak panoráma-kamerarendszer és kereszteződésbe betekintő, vészfékezőrendszer kérhető, de okostelefonról távirányítható parkolórobot is.
A Lexus LBX öt kivitelben lesz elérhető, amelyek elsősorban belső színvilágukban és anyaghasználatukban térnek el egymástól, de létezik új Lexus Bespoke Build szolgáltatás is, ahol opciók még szélesebb köréből válogathatnak az igényes vevőjelöltek. A modell gyártása 2023 végén indult be, forgalmazni pedig 2024 elejétől fogják Európában és bizonyos globális piacokon.
Alább a Lexus LBX arculati reklámfilmjét tekintheted meg: