Az idei, centenáriumi – rendezés szerint 91. – Le Mans-i 24 órást taglaló felvezető cikkünk címében már arról írtunk, hogy a Ferrari rég nem látott sikerre hajt, a hosszútávú versenyzés csúcskategóriájába 50 év után idén visszatért olasz gyártó pedig hozta is ezt, vasárnap délután történelmi győzelmet arattak a 499P hypercarral.
Az 50-es és 51-es rajtszámú autók a kiváló időmérős szereplést követően az első két helyről indultak, és bár az 50-es az éjszakai javítások miatt kiesett a győzelemért folyó küzdelemből, a James Calado, Antonio Giovinazzi és a befutónál (is) Alessandro Pier Guidi által vezetett AF Corse-versenygép a Porsche, a Peugeot, végül a Toyota ellen kemény küzdelmet vívó 51-es 342 kör után elsőként érte el a kockás zászlót. (A második Ferrari hypercar az 5. lett.)
Ez a Ferrari 10. abszolút Le Mans-győzelme lett az 1949-es, ’54-es, ’58’-as és a ’60 és ’65 közötti diadalok után, ha a kategóriagyőzelmeket is számoljuk, a 39. sikerük a legendás 24 órás futamon.
„Időbe telik felfogni, mit értünk el” – mondta a befutónál az autót vezető Pier Guidi. „Ezzel valószínűleg beírtuk magunkat a világ legnagyobb márkája, a Ferrari történelmébe. Olaszként gyerekkorom óta arról álmodoztam, hogy egy napon Ferrari-színekben győzök. Most megvalósult: egy vörös autóval megnyertük a Le Mans-t. Nehéz szavakba önteni az érzést. Elég belegondolni, mennyi munka áll a győzelem mögött. Éjt nappallá téve dolgoztunk érte. Egy éven keresztül mindent beleadtunk, a mérnökök, a szerelők, és most itt a gyümölcse. Az elejétől fogva tudtuk, hogy a megbízhatóság kulcstényező lesz. Az autó új, a futam pedig őrült volt: változékony időjárás, lassú szakaszok, biztonsági autók. Persze ilyen Le Mans. Igyekezni kell elkerülni a bajt, a minimumra kell szorítani a hibákat. Azt hiszem, elég jól megoldottuk.”
„Elképesztő érzés megnyerni ezt a versenyt. A csapat lenyűgöző munkát végzett. A pálya is elképesztő, különleges érzés itt vezetni. Óriási köszönet mindazoknak, akik részt vettek ebben a projektben! Úgy gondolom, ez a siker mutatja a Ferrari kvalitásait. Igen, korábban nyertem már itt kétszer a GT osztályban, de ez egy kicsit más. Egyértelműen más érzés: óriási figyelem, minden kanyarban látni a Ferrari-szurkolók vörösét. Mindannyiuknak köszönjük a támogatást! Nagyon boldog vagyok” – nyilatkozta James Calado.
A Forma-1-ben versenyülés nélkül maradt Antonio Giovinazzi a Le Mans-on megmutathatta, hogy azért kiváló pilóta.
„Számomra és Alessandrónak még különlegesebb érzés ez. Tavaly júliusban vezettük először az autót, szóval az, hogy most a pole-t, majd a győzelmet is megszereztük, egészen fantasztikus. Nem volt kőbe vésve, hogy sikerülni fog, de az egész csapat nagyszerű munkát végzett. Köszönöm a Ferrarinak, hogy lehetővé tette ezt számomra! 50 év után újra nyerni tudtunk, erre mindannyian büszkék lehetünk!” – magyarázta az olasz.
A maranellói márka elnöke, John Elkann a teljes Ferrari előtt fejet hajtott:
„Feledhetetlen nap volt a mai, szeretném ezt a Ferrari összes dolgozójának ajánlani! 50 év után tértünk vissza a hosszútávú versenyzés legmagasabb osztályába, melynek különleges, központi helye van a magunk és az egész autóversenyzés történetében. Igazán büszkék vagyunk rá, hogy újra a dobogó tetejére juttattuk Olaszországot Le Mans-ban, a lehető legstílusosabban, a legfontosabb ilyen futam centenáriumán” – kezdte.
„Az Antonello Coletta [a Ferrari endurance-szakágának vezetője], Amato Ferrari [az AF Corse csapatfőnöke], a szerelőktől a mérnökökön keresztül a pilótákig a teljes csapat által elért mai siker mindannyiunk számára példa lehet. A múltat a jelennel és a jövővel összekötő nagy napon a tifosóknak szerzett öröm rámutat arra is, milyen fontos a kurázsi, és a folyamatos fejlődéshez elengedhetetlen alázat. Szeretnék köszönetet mondani minden munkatársunknak, aki részt vállalt ebben a rendkívüli sikerben, melyet a szurkolóinkkal és az egész országgal közösen ünnepelhetünk!” – folytatta Elkann.