A Mercedes C111 egy koncepciójármű-család volt az 1960-as, ’70-es években, amelynek tizenhat egymást követő példányán innovatív hajtástechnológiákkal, előremutató futómű-geometriákkal, ajtómegoldásokkal, műanyag karosszériaelemekkel, szélsőségesen áramvonalas kialakítással és egyéb futurisztikus rendszerekkel kísérletezett a cég.
Míg akkoriban a Wankel-motorban, a dízelekben, a turbófeltöltésben keresték a jövőt, a C111 modern utódja, amely nevében (Vision One-Eleven, azaz 1-11) is a dicső elődre emlékezik, az elektromos hajtás egy lehetséges fejlődési irányával kísérletezik – az extravagáns megjelenés csak máz tehát.
A legnagyobb attrakció az axiális fluxusmotor alkalmazása. Ilyen volt már a Mercedes-AMG Vision AMG tanulmányautóban is; a technológia lényege, hogy míg a mágneses fluxus a hagyományos villanymotorokban a tengelyre merőlegesen, sugárirányban áramlik (radiális fluxus), az axiális fluxusú motorokban a tengellyel párhuzamosan megy végbe az a fizikai jelenség, amely forgómozgást állít elő.
Az axiális fluxusú motorok azonos átmérő mellett jóval rövidebbek (tengelyirányban) tudnak lenni, nyomatéksűrűségük akár duplája, teljesítménysűrűségük a triplája lehet a radiális fluxusú erőforrásokénak. A másik irányból nézve azonos teljesítmény esetén a mérete és a tömege is egyharmada csupán a klasszikus megoldásokénak. A villanymotort az angol specialista Yasa fejlesztette ki; őket 2021-ben vásárolta meg a Daimler, a Mercedes anyavállalata. Hamarosan sorozatban is gyártani fogják ezeket a motorokat.
A kompakt, erős motor energiaellátásáról a Forma-1-es tapasztalatokat felhasználva kialakított, hengeres cellákból felépülő, folyadékhűtésű akkumulátorcsomag gondoskodik.
Visszakanyarodva a formai részletekhez, a Mercedes-Benz Vision One-Eleven hiteles utódja a C111-esnek, a színválasztéktól az egyetlen vonallal megrajzolt kontúron át az extrém alacsony, mindössze 117 cm-es magasságig.
A nagy átmérőjű keréktárcsák dizájnja a villanymotorok tekercselését idézi. Az ajtók természetesen sirályszárnyasak, az oldalablakok egyrészt áttetszőek, másrészt grafikus mintázat biztosít rajtuk diszkréciót az utasok számára, a sötétített ablakok bezártságérzete nélkül.
A hűtőmaszk természetesen nem hűtőmaszk, hanem egy digitális kijelző, amely virtuálisan jeleníti meg a C111 jellegzetes kerek lámpatesteit. Ami az aerodinamikai részleteket illeti, a Mercedes-Benz Vision One-Eleven markáns első köténnyel és hátsó szárnnyal tromfol rá a nagy elődre.
Az utastér a sportautók minimalizmusát rendkívül fényűző formában értelmezi újra. Ezt a modell autonóm vezetési képessége indokolja: ha nem mi vezetünk, a fix ülőlapú ülés háttámlája kanapévá fektethető, és egybeolvad a kényeztető környezettel – ezt az elektromos architektúra helytakarékos kialakítása és az abból adódó, rendkívül bőséges helykínálat teszi lehetővé.
A műszerfalat újrahasznosított poliészterből készített szöveg, az üléseket természetes anyaggal (kávébab héjával) cserzett bőr borítja. A kormánykerék küllői, valamint a pedálok alumíniumból készültek.
A kezelőszervek egy része a kormányra, a többi a vezető felé forduló érintőképernyőre került. Ez utóbbi nagy felbontású megjelenítésével erős kontrasztban áll a műszerfal teljes szélességében végigfutó, szándékosan pixeles képet adó kijelzősáv.
A részletgazdag visszajelzésről a vezető előtt 180 fokos szögben megjelenő, kiterjesztett valóságú virtuális vetítés gondoskodik. A különleges szemüveget alkalmazó technológia még a kilátást akadályozó szerkezeti elemeket (A oszlop, motorházfedél, ajtók) is „láthatatlanná” tudja tenni, azaz megjeleníti az általuk kitakart képet.
A Mercedes-Benz Vision One-Eleven tanulmányhoz tartozékokat is tervezett a Mercedes-Benz: a Limited Edition 1 of 111 kollekció harsány narancsban pompázó táskákat, szemüvegeket, ruhadarabokat és telefonos kiegészítőket kínál, szigorúan 111 darabra korlátozva.
A motor működését, illetve a tanulmányautó részleteit bemutató videókat erre a linkre kattintva nézheted meg.