Nyáron sokkal több gyerek közlekedik rollerrel és kerékpárral, mint az év más hónapjaiban, ezért ebben az időszakban több veszélyes helyzet alakulhat ki az utakon, amelyeket érdemes megelőzni – hívja fel rá a figyelmet a Jövő Mobilitása Szövetség.

A rollerezés népszerűségét mutatja, hogy egy-két éve még csak feleannyian használták ezt az közlekedési eszközt.

A Kerékpárosklub tavalyi felmérésére szerint a megkérdezettek 60 százalékának volt kerékpárja, és 16 százalékuk számára ez a fő közlekedési eszköz. A jellemző útvonal biciklivel a 10 kilométeres távolság, ami egy városban autóval sokszor egy-másfél óra is lehet, míg biciklivel 20-30 perc alatt megtehető. Rollerrel átlagosan 5-8 kilométert tesznek meg, 8-10 perc alatt.

A BKK mikromobilitási forgalommérő pontjainak adatai szerint az idei év első 4 hónapjában 3,5 százalékkal többen, 1,75 millióan haladtak át a 12 budapesti mérőpont egyikén – miközben a megosztott mikromobilitási eszközök népszerűsége még nagyobb ütemben növekszik. Az adatok szerint januártól áprilisig átlagosan 45 százalékkal többet bubiztak a felhasználók a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a megosztott e-rolleres piac idén tavasszal új szolgáltatóval bővült, és összességében 7 százalékkal nőtt a forgalom 2022 májusához képest.

A kerékpárszámlálók minden évben márciustól regisztrálnak növekedést a biciklizők körében: tavaly ekkor 153 ezer áthaladást mértek, míg idén ugyanebben az időszakban ennek több mint háromszorosát, 531 ezret, és várhatóan az első hidegebb napokig nem is csökken a számuk.

A szövetség szerint a mikromobilitási piac bővülésének egyik fő oka, hogy közlekedők közül egyre többen ismerik fel, hogy „kinőtték a nagyvárosokat”, és ennél több autót már nem tudnak befogadni. A mikromobilitási eszközök legnagyobb előnye az utazási idő jelentős csökkentése, a kisebb stressz, illetve az, hogy parkolóhelyet sem kell keresnie a közlekedőnek.

Az iskolai szünet kezdetével sokkal több gyerek használ rollert és biciklit érdemes még jobban figyelni rájuk. Bár a rollerekre egyelőre nem létezik egyértelmű szabályozás, az autósok és a közlekedés más szereplői arra számítanak, hogy a rollerezők is betartják a kerékpárokra vonatkozó szabályokat, de ez nem mindig van így.

Az elektromos rollerek és a kerékpárok használatához ugyan nincs szükség vezetői engedélyre, a szövetség elnöke elmondta: elkötelezettek amellett, hogy már a 10-14 év közötti korosztály számára megteremtsék a lehetőségét, hogy fakultatív óra keretein belül elvégezhessék már az általános iskolában az alap KRESZ tanfolyamot.

Kifejtette, szabály ugyan nem írja elő a védőfelszerelések használatát az elektromos roller esetében és kerékpározáskor is csak lakott területen kívül óránként 40 kilométer feletti sebesség fölött kötelező a bukósisak, ezek viselése nagyon fontos. Egy uniós felmérés szerint a magyarok nagyon rosszul állnak sisakviselés terén: mindössze 17 százalékuk mondta azt, hogy az elmúlt 30 napban viselt bukósisakot, ennél rosszabb viselési arányt az európai országok közül csak Belgium és Hollandia mutat.

A közlemény idézi az autóklub adatait, amelyek szerint 2023 első 4 hónapjában a 3738 személyi sérüléssel járó balesetből 293-at okoztak kerékpárosok. Az unió Magyarországra vonatkozó adatai szerint 2018 és 2020 között 122 kerékpáros vagy más kétkerekű eszközön közlekedő vesztette életét, ezen balesetek nagyrésze városi közlekedésben történt.

A tájékoztatás alapján ez jelentős, 22 százalékos csökkenést mutat a korábban vizsgált 2010 és 2012 közötti időszakokhoz képest, míg a súlyos sérülések száma 4 százalékkal csökkent: 2010 és 2012 között 2131 biciklis vagy kétkerekű eszközön közlekedő sérült meg súlyosan balesetben, 2018 és 2020 között 2048.