A 2020–2021-es szintre tért vissza a hazai üzemanyag-fogyasztás, hiszen az első negyedévben mérthez hasonlóan drasztikus csökkenést mutatnak a benzin- és dízel-kiskereskedelem adatai – közölte a Szabad Európával Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.
A kiskereskedelmi adatok alapján június végére eltűnik az a mennyiségi többlet, amely a tavalyi első félévben leginkább a 480 forinton befagyasztott hatósági benzinár számlájára volt írható.
Egy évvel korábban, amikor 2021 és 2022 első félévét hasonlította össze a MÁSZ, az adatok 28,7 százalékos benzinfogyasztás-növekedést és 35,1 százalékos dízelolaj-eladási bővülést mutattak. Ez mostanra eltűnt, miután nem állt meg az első negyedéves, átlagosan 18,2 százalékos csökkenés (ez a benzin esetében 10,2 százalékos, a dízel esetében pedig 22,4 százalékos visszaesést jelentett).
A 2021. november 15-ével bevezetett és 2022. december 6-án 23 óráig alkalmazott hatósági üzemanyagárstop torzító hatásának megszűnése után a kereskedelmi kategóriák (kis kutak, diszkontok, „színes” nagy kutak) közötti átrendeződés is, a belső piaci értékesítés is megváltozott, és már külföldi üzemanyag-turizmus sincs.
További keresletcsökkenésről beszél Bujdos Eszter is, a holtankoljak.hu ügyvezetője, aki szerint a múlt héten a parlamentnek benyújtott jövő évi költségvetési tervben szereplő több mint negyvenforintos, az üzemanyagra terhelt többletadó is a fogyasztás ellen hat majd.
Mennyivel lesz több?
A kormány 2024 januárjától nettó 32,5 forinttal fogja növelni a benzin és a gázolaj literenkénti árát, ami az áfával együtt több mint 41 forintos drágulást eredményez a kutakon. A jövedékiadó-emelés pontos mértéke a kőolaj világpiaci árától is függ. A pluszterheket a rendszer a tankolókra hárítja.
A következő emelés pénteken várható a hazai kutakon. A gázolajért bruttó 5 forinttal kell majd többet fizetni, a benzin ára nem változik. Jelenleg a gázolaj literenkénti átlagára 568 forintra ugrott, míg a benziné – hetek óta – változatlanul 579 forint.