Mire számíthatsz null kilométeres autódtól a vásárlást követő első három hónapban – erre a tulajdonosi élményt már az elején meghatározó kérdésre igyekszik választ adni a J.D. Power piacelemző szervezet kezdeti minőség felmérése (Initial Quality Survey, IQS).
Az egész autóiparra vetítve két év alatt közel 20 százalékkal nőtt a száz autóra jutó problémák száma: idén átlagosan 192 meghibásodás, azaz autónként csaknem kettő (!) a használat első 90 napjában.
A felmérés 37 éves történetében soha nem fordult még elő, hogy ilyen sokrétű problémák sújtották volna az autóipart, ráadásul ilyen széles körben.
A 223 kérdésből álló felmérésen kilenc kategóriában (infotainment, funkcionalitás, karosszéria, vezetőtámogatás, utastér, hajtáslánc, ülések, vezetési élmény, klímaszabályozás) érkeztek válaszok. Így pontosan lehet látni, hogy a gondot elsősorban a kiforratlan technológiák eltúlzott gyorsaságú bevezetése okozza. A megkérdezett több mint 93 ezer autótulajdonos többsége lesújtóan nyilatkozott a vezeték nélküli telefontöltő rendszerekről, de a trükkös, magától előugró, közelséget érzékelő kilincsrendszerekkel, illetve a kiszámíthatatlanul reagáló vezetőtámogató rendszerekkel is sokaknak gyűlik meg a baja. Kifejezetten siralmas a helyzet a bevezetés kezdeti szakaszában járó Google Android-alapú fedélzeti infotainment-rendszerekkel (100 autóból 51 jelzett hibát, míg a más operációs rendszerű multimédiás egységeknél csak 29 hiba jutott ugyanennyi autóra).
Meglepő, hogy a három legjobban teljesítő márka egyike sem ázsiai – ellenkezőleg, mindhárom a Stellantis csoport gyártmánya. A Dodge 100 autóra jutó 140 hibaponttal az első, a második helyen a RAM áll 141 ponttal, míg a harmadik (és egyben a legjobb prémiummárka) az Alfa Romeo 143 ponttal. A Kia a kilencedik, a Lexus a tizedik a rangsorban. Az átlag alatt teljesít a Toyota és még egy sor márka – ezeket az alábbi grafikonon láthatod.
Abszolút sereghajtók a kifejezetten villanyautók gyártására létrehozott vállalkozások: a Tesla (257 hiba 100 autóra), a Polestar (313/100), a Lucid (340/100) vagy a Rivian (282/100). Ezek azonban nem is szerepelnek a listán, mert nem bocsátották a kérdőív készítőinek a rendelkezésére ügyfeleik listáját.