A lakóautózás jellemzően társas műfaj, de nincs olyan szabály, ami megtiltaná, hogy egyedül vágjunk neki a nagyvilágnak. Végtére is, ha nem kell senkihez alkalmazkodnunk, azt csinálunk, amit csak akarunk – például akár dolgozhatunk is, hogy extra pénzt keresve meghosszabbítsuk a nyaralást.
Ez a gondolat járhatott azoknak a cseh diákoknak a fejében, akik a Škoda gyakornoki programját elvégezték, és vizsgamunkaként egy egyedi autót terveztek és építettek. Nyolc korábbi, hasonló projekt lezajlott már, egytől egyig izgalmas eredményekkel. A mostani mégis különleges volt – egyrészt, mert elektromos autót vett kiindulási alapként, másrészt, mert a végeredmény egy egészen speciális céljármű.
A Škoda Roadiaq az Enyaq elektromos crossover hosszútávú utazásra alkalmassá tett verziója. A bal oldali hátsó ajtót és annak ablakát lezárták – ezek mögött húzódik az egyszemélyes ágy –, a tetőlemezt hátul buborékká fújták (a teljes magasság így 2050 mm-re nőtt), hogy nagyobb legyen a belmagasság, a csomagtérajtót pedig teljesen átalakították, így elősátor szerelhető mögé, ami lehetővé teszi a csomagtartóban elhelyezett konyhamodul kényelmes használatát.
Huszonkilenc diák több mint 2000 munkaórát fordított az átalakításra, amelynek során a tengelytávot is megnyújtották valamelyest – ez nem is olyan egyszerű feladat, ha a padlóba akkumulátort integráltak –, valamint 190 mm-re növelték a szabad hasmagasságot.
A fenntarthatóság 2023-ban nem előny, hanem alapkövetelmény: a Roadiaq elektromos hálózata napelemekről táplálható, a belső tér és a teljes kárpitozás újrahasznosított, illetve újrahasznosítható anyagokból készült, a párnahuzatokat és takarókat hulladékmentes 3D-s kötési eljárással állították elő.
Az első utasülésnél táblaszámítógép-tartót helyeztek el, de ez még nem teszi munkahellyé az autót: erre a célra a hátul kialakított munkaállomás szolgál, 27 colos monitorral. Amikor vége a munkaidőnek, minden elcsomagolható, így melómentes élettér alakítható ki.
A tanoncok elektromos csatlakozókat és fényforrásokat helyeztek el mindenütt, a fedélzeti wifi eleve adott volt, ahogy az összkerékhajtás is, így a munkamániás szinglik a világ bármely pontjáról dolgozhatnak.