Az elmúlt tíz évben csaknem 500-an haltak meg Budapest útjain. A fővárosban a közúti közlekedés veszélyesebb, mint a hasonló méretű nagyvárosokban, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint arányaiban ötször annyian halnak meg a közlekedésben, mint Bécsben. Az új közlekedésbiztonsági stratégia célja, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát a fővárosban.
A Fővárosi Közgyűlés június 28-i ülésén elfogadta a stratégiát, így elkezdődhet a pontos megvalósítási terv kidolgozása, valamint az intézkedési csomag teljes körű megvalósítása.
A stratégia olyan intézkedéseket tartalmaz, amelyek biztonságosabbá teszik a közlekedést. Ennek alapja többek között, hogy
- 300 eszközből álló, éjjel-nappal működő sebességmérő hálózat épüljön ki Budapesten;
- a budapesti út- és utcahálózaton mindenhol a funkcióhoz igazodó sebességhatárokat állapítsanak meg, azaz csökkenjenek a sebességhatárok a belvárosban, és duplájára nőjön a 30-as zónával vagy a lakó-pihenő övezetekkel védett lakóterületek mérete;
- megvalósuljon a gyalogátkelő-megújítási program;
- a megosztott rollerek a fővárosban csak egységes, digitális sebességkorlátozással közlekedhessenek (legfeljebb 25 km/h-s sebességgel);
- a jelentős holttérrel rendelkező nagy méretű járműveket, a fővárosi tulajdonban lévő buszokat és teherautókat a legmodernebb biztonsági felszerelésekkel lássák el, valamint
- oktatási és szemléletformáló programok induljanak felnőtteknek és gyermekeknek.
A BKK a stratégia előkészítésekor a budapestiek, a releváns szakmai szervezetek mellett minden kerület önkormányzatával is egyeztetett, figyelembe vette a véleményüket. A stratégia részét képező közúthálózati és kerékpáros-úthálózati terv készítése során minden kerület önkormányzatával sikerült közös nevezőre jutni, ezért a BKK bízik abban, hogy amikor a hálózati tervek alapján elindul a konkrét útszakaszok tervezése és megvalósítása, a műszaki megoldásokban is sikerül majd megegyezni.