Három év elteltével ismét szigorított tesztprogramján az Euro NCAP, az új autók biztonsági teljesítményét vizsgáló, független európai szervezet.
A felnőtt utasvédelem terén szigorúbb elbírálás alá esik a nem megfelelő ütközési kompatibilitás – azaz, ha egy autó saját utasaira vigyáz ugyan, de a vele ütköző autóban utazókat veszélyezteti. A félátfedéses frontális ütközéseknél új, eddig nem elemzett agysérülési sémák is bekerülnek az elemzésekbe – ezt feltételezhetően a tesztbábuk műszaki fejlesztése teszi lehetővé.
Az Euro NCAP eddig is megkövetelte, hogy az utasok biztonságos és gyors mentéséhez szükséges adatlap négy nyelven álljon a mentőalakulatok rendelkezésére, mostantól azonban minden uniós tagország nyelvén fel kell tüntetni ezeket az információkat.
Angol nyelvű videó az Euro NCAP 2023-tól érvényes változásairól
Az ütközést követő, másodlagos sérüléseket elkerülő technika vizsgálati körét is kibővítették; például mostantól vizsgálják, hogy vízbe esett autó esetén meddig használhatók a létfontosságú elektromos rendszerek (pl. ablakemelő).
A gyermek-utasvédelem terén a legfontosabb újdonság, hogy pontot ér a gyermekek jelenlétét vizsgáló, arra figyelmeztető technika – ezek hiánya pedig pontelvonással jár. Ezekkel a megoldásokkal megelőzhető, hogy a figyelmetlen vezető a bezárt, szellőzetlen autóban felejtse például alvó csecsemőjét, ami akár perceken belül végzetes túlhevülést eredményezhet.
A gyalogosok és kerékpárosok védelmét a gázolás során elszenvedett fej-, valamint comb- és lábszársérülések pontosabb, részletesebb, életszerűbb elemzése fokozza. Ugyancsak vizsgálják mostantól, hogy az autó figyelmezteti-e utasait, ha kiszálláskor az ajtó nyitásával egy közeledő kerékpárost veszélyeztetnének, valamint kibővítik az akadályt észlelő autonóm vészfékező rendszer hatékonyságát vizsgáló tesztkörülményeket – mostantól például a kerékpárosok és gyalogosok mellett a gyorsabb és nehezebb motorkerékpárosok észlelését és elkerülését is vizsgálja az Euro NCAP.
A vezetőtámogató rendszerek hatékonyságát minden eddiginél szigorúbban mérik. Kiemelt hangsúlyt kap a vezető éberségének felügyelete, valamint a sebességkorlátozást felismerő rendszerek gyorsasága és pontossága.
Ezen túlmenően mostantól egyetlen olyan autó sem kaphat maximális öt csillagot, amely bármely részmérés során védtelenül hagy bármilyen testrészt.
Az új, szigorított szabályrendben először két kínai autó: a NIO ET5 családi járműve és EL7 nagy méretű szabadidőjárműve vizsgázott (képeinken), méghozzá maximális ötcsillagos eredménnyel, és kiváló részpontszámokkal. Ugyanakkor itt is látszott, hogy bizonyos részterületeken – konkrétan a kereszteződésben bekövetkező ütközés elkerülésénél – még van hová fejlődni. A NIO egyébként a szokásos kamerák és radarok mellett nagy hatótávolságú lézeres érzékelővel (Lidar) is felszereli autóit, ami nyilván hozzájárult a vezetőtámogató rendszerek terén mutatott, jó eredményhez.