Három év elteltével ismét szigorított tesztprogramján az Euro NCAP, az új autók biztonsági teljesítményét vizsgáló, független európai szervezet.

17 fotó

A felnőtt utasvédelem terén szigorúbb elbírálás alá esik a nem megfelelő ütközési kompatibilitás – azaz, ha egy autó saját utasaira vigyáz ugyan, de a vele ütköző autóban utazókat veszélyezteti. A félátfedéses frontális ütközéseknél új, eddig nem elemzett agysérülési sémák is bekerülnek az elemzésekbe – ezt feltételezhetően a tesztbábuk műszaki fejlesztése teszi lehetővé.

Az Euro NCAP eddig is megkövetelte, hogy az utasok biztonságos és gyors mentéséhez szükséges adatlap négy nyelven álljon a mentőalakulatok rendelkezésére, mostantól azonban minden uniós tagország nyelvén fel kell tüntetni ezeket az információkat.

Angol nyelvű videó az Euro NCAP 2023-tól érvényes változásairól

a videó a hirdetés után indul
0 seconds of 4 minutes, 6 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Next Up
Škoda Karoq EuroNCAP
03:23
00:00
04:06
04:06
 

Az ütközést követő, másodlagos sérüléseket elkerülő technika vizsgálati körét is kibővítették; például mostantól vizsgálják, hogy vízbe esett autó esetén meddig használhatók a létfontosságú elektromos rendszerek (pl. ablakemelő).

Nehezebb lesz biztonságos autót vásárolni 6

A gyermek-utasvédelem terén a legfontosabb újdonság, hogy pontot ér a gyermekek jelenlétét vizsgáló, arra figyelmeztető technika – ezek hiánya pedig pontelvonással jár. Ezekkel a megoldásokkal megelőzhető, hogy a figyelmetlen vezető a bezárt, szellőzetlen autóban felejtse például alvó csecsemőjét, ami akár perceken belül végzetes túlhevülést eredményezhet.

A gyalogosok és kerékpárosok védelmét a gázolás során elszenvedett fej-, valamint comb- és lábszársérülések pontosabb, részletesebb, életszerűbb elemzése fokozza. Ugyancsak vizsgálják mostantól, hogy az autó figyelmezteti-e utasait, ha kiszálláskor az ajtó nyitásával egy közeledő kerékpárost veszélyeztetnének, valamint kibővítik az akadályt észlelő autonóm vészfékező rendszer hatékonyságát vizsgáló tesztkörülményeket – mostantól például a kerékpárosok és gyalogosok mellett a gyorsabb és nehezebb motorkerékpárosok észlelését és elkerülését is vizsgálja az Euro NCAP.

Nehezebb lesz biztonságos autót vásárolni 7

A vezetőtámogató rendszerek hatékonyságát minden eddiginél szigorúbban mérik. Kiemelt hangsúlyt kap a vezető éberségének felügyelete, valamint a sebességkorlátozást felismerő rendszerek gyorsasága és pontossága.

Ezen túlmenően mostantól egyetlen olyan autó sem kaphat maximális öt csillagot, amely bármely részmérés során védtelenül hagy bármilyen testrészt.

Nehezebb lesz biztonságos autót vásárolni 8

Az új, szigorított szabályrendben először két kínai autó: a NIO ET5 családi járműve és EL7 nagy méretű szabadidőjárműve vizsgázott (képeinken), méghozzá maximális ötcsillagos eredménnyel, és kiváló részpontszámokkal. Ugyanakkor itt is látszott, hogy bizonyos részterületeken – konkrétan a kereszteződésben bekövetkező ütközés elkerülésénél – még van hová fejlődni. A NIO egyébként a szokásos kamerák és radarok mellett nagy hatótávolságú lézeres érzékelővel (Lidar) is felszereli autóit, ami nyilván hozzájárult a vezetőtámogató rendszerek terén mutatott, jó eredményhez.