Egyedileg rendelhető nappalifény-rajzolat, második generációs, digitális OLED-helyzetjelzők: a hamarosan bemutatkozó Audi Q6 e-tron lámpatestei messze túlmutatnak a „látni és látszani” kettős feladatán.
Élnek a lámpák, írja az Audi, amit természetesen a fénymintázat szemmel követhetetlen gyorsaságú, ritmikus módosításával érnek el. A második generációs hátsó lámpatestekben hat darab, egyenként 360 szegmensből álló OLED-panel világít. Ezeknek a mintázatát másodpercenként százszor változtatja meg egy számítógépes program, így valóban azt a hatást keltve, mintha a fény lüktetne, dobogna, lélegezne, és így tovább…
Elöl természetesen nem lehet az összes fényforrással játszani, de így is van tizenkettő változtatható fényerejű szegmens, amelyet kifejezetten grafikus célokra variálhat a számítógép. Az egyes szegmenseket úgy kapcsolja be és ki a rendszer, hogy az összesített fényerő ne változzon.
Az Audi először 2016-ban alkalmazott organikus LED (OLED) hátsó lámpákat, méghozzá a TT RS modellben. A technológia teljesen homogén, nagyon kontrasztos, állítható fényerejű megvilágítást biztosít. További előnye, hogy a szegmensek nagyon szorosan építhetők be egymás mellé, méghozzá formai megkötések nélkül. Így vált lehetővé 2020-ban, hogy az Audi Q5 vásárlói kiválaszthatták, milyen rajzolattal világítson autójuk hátsó lámpája. 2022-ben az Audi A8 alapfelszerelésként kínálta ezt az OLED-es hátsó fénytechnológiát: az ügyfelek a fedélzeti infotainment-rendszerből választhattak a lehetséges rajzolatok közül.
A most bemutatott, második generációs OLED-es hátsó lámpatestek nemcsak díszíteni tudnak azonban, hanem információt is közölnek környezetükkel. Már nem hat, hanem hatvan szegmens világít panelenként – így jön ki a 360 egyedi OLED –, amelyeket egy számítógép vezérel.
A mérnökök ezt a funkciót elválasztották a hátsó világítás alapvető feladataitól (helyzetjelzés, féklámpa, irányjelzés), a rendszer nem igényel olyan, korábban alkalmazott kiegészítőket, mint a fényvezetők, a tükrök vagy egyéb optikai elemek, ezért helytakarékosabb, és csökken a fényveszteség is.
A grafikus megjelenítésnek köszönhetően amennyiben az autó fedélzeti rendszerei balesetveszélyt vagy egyéb kritikus helyzetet azonosítanak, különleges fényrajzolattal figyelmeztethetik a mögöttük közlekedőket a veszélyre. A rendszert a biztonságos kiszállást támogató funkcióval is összekötötték: amennyiben az utas olyankor próbálja kinyitni az ajtót, amikor kerékpáros közeledik hátulról, a rendszer nem csak az utast figyelmezteti, de a hátsó lámpákon keresztül a biciklist is.
Az első és hátsó fények az autonóm parkolási üzemmód során megint csak különleges mintázattal világítanak.
Elöl sem kevésbé újszerű a világítás: az összesen hetven darab LED-szegmensből álló nappali világítást átlátszó, térbeli elemként alakították ki és helyezték el az orrban.
Mindez nagyon szép, az ügyfelek többségét azonban vélhetően a testre szabható fénygrafika fogja lázba hozni. Alapértelmezésben hat különböző opció közül választhatnak, amelyek eltérő hazakísérő fényt, üdvözlővilágítást, illetve menet közbeni nappalifény-rajzolatot biztosítanak. Ezeket telefonról vagy az infotainment-rendszerről lehet aktiválni. Szintén külön kapcsolható egy demonstrációs üzemmód, amikor az Audi eljátssza, amint az adaptív fényszórók kitakarnak egy tárgyat, megakadályozva a szemből érkezők elvakítását.
A szolgáltatás csúcspontja, hogy külön pénzért, utólag letölthető szoftvercsomag formájában bárki egyedi fényjátékot rendelhet magának, akár átmeneti használatra (mondjuk egy foci-VB idejére), akár örökre. A leírás alapján úgy sejtjük, ezek sem teljesen szabadon választható világítási programok, hanem csupán egy szélesebb palettát biztosítanak az ügyfelek számára, ám az újdonság varázsa így is nyilván lenyűgöző lesz.
Mindemellett szinte már unalmas, hogy akár utólag is megvásárolhatók (azaz aktiválhatók) lesznek az olyan funkciók, mint az adaptív világítás vagy a mátrix-LED fényszóró-vezérlés.
Az Audi Q6 e-tron elsőként kapja meg azt az új generációs PPE (prémium elektromos platform) architektúrát, amelyet a márka a Porshével közösen fejleszt ki. Ezzel az Audi történetének legnagyobb új modellprogramja veszi kezdetét, amelyben a középkategóriától felfelé a legváltozatosabb méretosztályokban születnek majd elektromos típusok, eltérő tengelytávokkal és akkumulátorkapacitásokkal, emelt (SUV) és normál (szedán, kombi) hasmagassággal.