Amíg 2020-ban még csak 167, 2022-ben már majdnem kétszer annyi, 293 közúti veszélyeztetést regisztráltak – tudta meg az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) a Napi.hu

Bár az igazságügyi statisztikában a közúti veszélyeztetéseket nem az elkövetésük időpontja, hanem a bekerülés időpontja alapján tartják számon, magyarán: a statisztikába a nyomozás lezárását követően kerül be egy-egy eset. Ettől függetlenül megállapítható, hogy a közúti veszélyeztetések száma megdöbbentő mértékben növekszik, amit az idei, illetve a következő évek statisztikái is alátámasztanak majd. A növekedés okát – a portál szerint – komoly kutatások útján kell kideríteni.

Fontos különbség a közúti baleset okozása és a közúti veszélyeztetés között, hogy az előbbi gondatlan, az utóbbi pedig szándékos bűncselekmény. Ez utóbbi esetben azt jelenti a szándékosság, hogy annak elkövetője előre látja cselekményének következményeit, amikbe vagy bele is nyugszik, vagy még kívánja is azokat.

A Napi.hu által megkérdezett ügyvéd szerint a közúti veszélyeztetés bármilyen olyan magatartás lehet, ami veszélyezteti a forgalomban résztvevők testi épségét vagy életét – ráadásul akár a gépjármű utasa is lehet sértett.

Az ORFK elárulta azt is, hogy a közúti veszélyeztetésekkel kapcsolatos eljárások kezdeményezését a sértettek részéről kifejezetten elősegítette a fedélzeti kamerák terjedése. A tipikus magatartások közé tartozik a leszorítás, a büntetőfékezés, de az autós és kerékpáros konfliktusa is.

Három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő alapjáraton a közúti veszélyeztetése, de a büntetés időtartama 1-5, 2-8, illetve 5-10 év is lehet, attól függően, hogy a bűncselekmény súlyos testi sértést, maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget, valamint halált okoz – ezzel együtt pedig a bíróság valamennyi esetben eltiltja az elkövetőt a járművezetéstől.

Arról pedig, hogyan harcol a közúti szabálytalanságok ellen a rendőrség, Óberling Józsefet, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetőjét kérdezte a Vezess: