Kerékbe törheti az elmúlt hónapok óvatos javulását a jövedéki adó várható januári emelése: a literenként 41 forintos különbség a legdrágábbak közé repítheti a hazai üzemanyagárakat – derült ki a Népszava felméréséből.

A térség nyolc állama közül a magyarországinál magasabban már csak az osztrák és a szlovák üzemanyagárakat jegyzik. Ukrajna pedig az ellentétes pólust képviseli, ahol 499 forintért lehet tankolni a Cargopedia.hu európai adatbázisa szerint, míg a második helyen Románia áll, ahol 557 forintba kerül a benzin.

Hidegzuhany vár a magyar autósokra a benzinkutakon 1

A benzin és a gázolaj ára is elszállt Magyarországon – a tendencia pedig nem feltétlenül az elmúlt hetekre vezethető csak vissza. (Illusztráció: Faludi Imre/Bizományosi/MTVA)

Hasonló a helyzet a gázolaj tekintetében, ami Magyarországon szintén a harmadik legdrágább – Szerbia és Ausztria után –, míg a legolcsóbban Ukrajnában tankolható: 493 forintos átlagtarifája literenként 110 forinttal olcsóbb a – fuvarozói portál által közölt – hazai szinthez képest, de a romániai árszabás is 60 forinttal alacsonyabb.

Változatlan üzemanyagárakkal indul a hét

Nem változnak a hazai üzemanyagárak szerdán, ami azt jelenti, hogy a 95-ös benzin literenkénti átlagára 642, míg a gázolajé 646 forint marad – írta hétfőn a Holtankoljak.hu. Az elmúlt heteket viszont drasztikus áremelkedés jellemezte a töltőállomásokon: a július 24-e óta tartó növekedő tendenciának köszönhetően a benzin átlagára 56, a gázolajé pedig 68 forinttal nőtt.

A felmérésből az is kiderült, hogy több éves viszonyításban hullámzó, de összességében folyamatosan romló görbét mutatnak a hazai üzemanyagárak, amik 2020-ig még a legolcsóbbak közé tartoztak. Ehhez képest az év elején a benzin a térségi összehasonlításban már Magyarországon számított a legdrágábbnak, a gázolajpiacon pedig 2022-ben többször is az itthoni helyzet volt a legdrágább – a 480 forintos hatósági ártól eltekintve.

Ez alapján a korábban belengetett jövedékiadó-emeléssel mindkét listán a sor végére – vagy éppen elejére, nézőpont kérdése – csúszhat Magyarország mind a benzin, mind a dízel térségi helyezését tekintve. Az ország jelenleg előbbiben a 17., utóbbiban pedig a 23. helyen áll a Cargopediának adatot szolgáltató 41 európai állam között, máris bebetonozva magát a középmezőnybe.