Manapság divat visszatérni a gyökerekhez, különösen, ha azt elektromos kivitelben tesszük. Ha a Renault feltámaszthatja az R5-öst, miért ne kelthetné életre a Volkswagen a Golf GTI-t – mégpedig bármelyiket, amelyiket az ügyfél szeretné?
A márciusban bemutatott Volkswagen ID. 2all tanulmányautó logikus evolúciójaként bemutatott ID. GTI Concept legnagyobb dobása ugyanis az, hogy a mérnökök nem voltak restek többféle karakterrel is felruházni a hajtásláncot – ez egy villanymotor esetében sokkal egyszerűbb feladat, mint egy benzinmotort áthangolni.
A középkonzolon elhelyezett GTI Experience Control (GTI élményszabályozó) kapcsoló segítségével tehát több történelmi, legendás GTI variáns vezetési élményét is leutánozhatjuk – természetesen nemcsak a hajtáslánc, de a futómű, a kormánymű, sőt, a szimulált hangzás és váltási érzet terén is.
Mindenben azért mégsem lehet ugyanolyan a modern utód, mint a nagy példaképek. Az ID. GTI Concept megpróbál például olyan kompakt lenni, mint a historikus ős, de nem tud: a 4104 mm-es hossz ma már kisautónak is épp csak elmegy, Golf-viszonylatban viszont a negyedik generáció volt az első, amely meghaladta a 4,1 méteres határt: az ezredfordulót megelőzően ennél csak kisebb Golfok épültek (mármint ferdehátúak).
Tudjuk persze, hogy egy elektromos autó könnyen tolja ki a karosszéria sarkaiba a kerekeit, és a motortér sem foglal olyan sokat a teljes hosszból – egyszóval hiába apró az ID.GTI Concept, 2600 mm-es tengelytávjával majdnem olyan tágas, mint napjaink Golfja (2636 mm tengelytáv). A kompakt méretek mellett rendkívülinek hatnak a 20 colos keréktárcsák, amelyekre 245/35 méterű abroncsokat szereltek – a hatást erősíti, hogy minimálisak a túlnyúlások.
A stíluselemek terén a bevált GTI-s megoldásokat adaptálta a közeljövő lehetőségeihez a Volkswagen. Az orr teljes szélességében piros sáv húzódik, rögtön a szintén faltól falig LED-csík alatt, ami viszont az elektromos Volkswagenek sajátossága kezd lenni. A kötényen kialakított, méhsejtmintázatú légbeömlőben szintén piros betéteket találunk: ezek a piros elemek valójában vonószemek, amelyek így diszkrét funkcionalitással ellensúlyozzák a harsány látványt. Hátul a dupla diffúzor piros betétjei ismétlik meg ezt a stíluselemet.
A fényezetlen elemek többsége matt fekete. Szintén fekete, de fényes az elmaradhatatlan tetőspoiler. Alatta az ablak teljes szélességében fut a LED-es harmadik féklámpa, még lejjebb pedig, szintén a kerékdobokat összekötve a hátsó lámpatest, amely sötétített búrát kapott.
Az utastérben az alul-felül lapított kormánykerék világító középállásjelzőt kapott, a váltógomb klasszikus GTI-s golflabdadizájnja pedig átkerült a fentebb említett GTI élményvezérlő tárcsára.
A menetadatokat kiterjesztett valóságú head-up kijelzőn jeleníti meg az autó. Ez a projektor az egész szélvédőt használja, az utas előtt is jelennek meg rajta információk.
Ahogy a hajtáslánc karaktere, a 10,9 colos digitális műszeregység grafikája is átváltható retróba, ilyenkor az ős-GTI műszerparkja tárul elénk. Létezik GTI üzemmód, amikor minden kijelző és fény pirosba vált, ha pedig versenypályán autózunk, vagy pláne autóversenyen veszünk részt az ID.GTI-vel, a head-up kijelző megjeleníti a pálya rajzát, autónk azon elfoglalt pozícióját, valamint további hasznos információkat.
A rengeteg fantasztikus koncepció után két szériaközeli fejlesztés: az egyik a 12,9 colos multimédiás kijelző, a másik az alatta húzódó klímavezérlő panel.
A sportülések kárpitozásán stilizálva köszön vissza a skótkockás minta, a vezető ülésébe pedig, bal felül egy pirosan lüktető szívet applikáltak, ami a szokásos, unalmas műszerfali dióda helyett jelzi az indításgátló funkció működését. Nice.
A Volkswagen az ID.GTI praktikus aspektusaira is kitér: a 490 literes, bővíthető csomagtartóra, a számos tágas és biztonságos (akár zárható) tárolóhelyre, a nagy teljesítményű USB-C portokra, vezeték nélküli telefontöltő-felületekre , 230 V-os elektromos aljzatra.