Amikor a Toyota először megszellőztette az ötletet, hogy szabadidőjárművesítené a Centuryt, azt hatalmas felzúdulás fogadta: a rajongóknak már azt is nehéz volt benyelniük, hogy a szedán legutóbbi generációjában hibrid V8-as került a V12-es helyére; az emelt karosszériával végképp elveszítené arisztokratikus rangját a zászlóshajó.
A Century persze nem az átlagemberek autója, így a nagyközönség véleménye egyáltalán nem mérvadó – annál fontosabb, hogy mit szól az a pár tucat ügyfél, aki évente a hatalmas szedánból vásárol. A jelek szerint pedig őket nem riasztotta el a Century stílusjegyeit és mértékadó kényelmét nyújtó crossover gondolata, mert a Toyota most bemutatta a Century SUV-ot – és ezzel párhuzamosan az idei év végén kivezeti a piacról a szedánt.
A szabadidőjármű eltérő arányai miatt az új modell valamivel rövidebb lehetett a négyajtósnál, és a tengelytávolságot sem kellett úgy elnyújtani ahhoz, hogy hátul embertelen lábteret biztosítsanak: a tandemtávolság, azaz az első és hátsó utasok csípőpontja közötti távolság még nőtt is a limuzinéhoz képest.
Erre szükség is van, hogy kibékítsék az ügyfeleket: a Century szedán V8-as hibridje helyett ugyanis a Century SUV egy 3,5 literes, V6-os motort kapott – igaz, plug-in hibrid konfigurációban. Ez nem vadonatúj szerkezet: a közelmúltban mutatkozott be a Lexus TX fedélzetén. Mindkét modell ugyanarra a GA-K platformra épül, így nem meglepő, hogy ezt az igen fejlett, nagy teljesítményű hajtásláncot vette át a japán belpiacos óriás – arra azonban nem számítottunk, hogy a két típusnak a tengelytávja is azonos lesz.
Century SUV | Century szedán | Land Cruiser 300* | Lexus TX | Toyota Alphard / Lexus LM | ||
Platform | GA-K | N | GA-F | GA-K | GA-K | |
Hosszúság | mm | 5205 | 5335 | 5015 | 5159 | 5125 |
Szélesség | mm | 1990 | 1930 | 1990 | 1990 | 1890 |
Magasság | mm | 1805 | 1505 | 1950 | 1781 | 1955 |
Tengelytáv | mm | 2950 | 3090 | 2850 | 2950 | 3000 |
Tandemtávolság | mm | 1220 | 1135 | – | – | – |
Menetkész tömeg | kg | 2570 kg | 2370 kg | 2630 | – | – |
Utasok száma | fő | 4 | 5 | 7 | 7 | 7 |
* Modellváltozattól függő, maximális érték
Gyári teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre a Century SUV-ról, de az új hajtáslánc aligha lesz gyengébb a 431 lóerős V8-as hibrid Century szedánnál – a Lexus TX fedélzetén 412 lóerős rendszerteljesítménnyel számolhatunk ugyanennél a konfigurációnál.
A rengeteg hely persze nem elég: a Centurynek időtlenül stílusosnak és tökéletesen kidolgozottnak kell lennie. A tervezők ízlésesen adaptálták a lépcsőshátú óriás fő ismertetőjegyeit: a kontrasztos sávot alkotó küszöb- és lökhárítóbetétet, a nyílegyenes, ám lekerekített övvonalat, az impozáns hűtőmaszkot és a minimalista, szögletes lámpatesteket. Az orr dísze, a japán uralkodóházat jelképező főnixmadár sem maradhatott el.
A Century mindig is sofőrös autó volt, amelyben nincs fontosabb a hátul utazók kényelménél. Ezért az autó külön Hátsó komfort üzemmódot kapott, ami úgy vezérli a futóművet és a fékrendszert, hogy semmi ne zavarja meg az utasok kikapcsolódását – lassításkor például rántás nélkül áll meg az autó. A hátsó kerekek aktív kormányzást kaptak.
A hátsó oldalajtók 75°-ban nyílnak, a beszállást automata, motoros fellépők és a C oszlopon kialakított kapaszkodók segítik. Az ülések teljesen hátradönthetők, és frissítő funkcióval is felszerelték őket, akármi is az.
Az audiorendszer fejlesztésébe hangszergyártó kézműves mestereket is bevontak, így tökéletesen természetes, élethű hangzást ígér a Century SUV.
Hogy a szabadidőjármű a szedánoktól megszokott kényelmet nyújtsa, a Toyota mérnökei teljesen leválasztották az utastérről a csomagtartót, méghozzá zajzáró, laminált belső szélvédővel. Így a hátsó ajtó felnyitásakor nem ömlik a meleg / hideg külső levegő az utasok nyakába, illetve az út- és környezeti zajok sem háborgatják őket.
A Century SUV hétféle színben lesz elérhető, köztük négy exkluzív kiwami árnyalatban, amelyeket kifejezetten akkor ajánlanak, ha az ügyfelek tényleg sofőrrel használják az autót, nem pedig maguk vezetik azt.
Havonta 30 Century SUV eladásával számol a Toyota, az indulóár 25 millió japán jen, azaz közel 62 millió forint.