Amikor a Toyota először megszellőztette az ötletet, hogy szabadidőjárművesítené a Centuryt, azt hatalmas felzúdulás fogadta: a rajongóknak már azt is nehéz volt benyelniük, hogy a szedán legutóbbi generációjában hibrid V8-as került a V12-es helyére; az emelt karosszériával végképp elveszítené arisztokratikus rangját a zászlóshajó.

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 1

A Century persze nem az átlagemberek autója, így a nagyközönség véleménye egyáltalán nem mérvadó – annál fontosabb, hogy mit szól az a pár tucat ügyfél, aki évente a hatalmas szedánból vásárol. A jelek szerint pedig őket nem riasztotta el a Century stílusjegyeit és mértékadó kényelmét nyújtó crossover gondolata, mert a Toyota most bemutatta a Century SUV-ot – és ezzel párhuzamosan az idei év végén kivezeti a piacról a szedánt.

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 125

A szabadidőjármű eltérő arányai miatt az új modell valamivel rövidebb lehetett a négyajtósnál, és a tengelytávolságot sem kellett úgy elnyújtani ahhoz, hogy hátul embertelen lábteret biztosítsanak: a tandemtávolság, azaz az első és hátsó utasok csípőpontja közötti távolság még nőtt is a limuzinéhoz képest.

Erre szükség is van, hogy kibékítsék az ügyfeleket: a Century szedán V8-as hibridje helyett ugyanis a Century SUV egy 3,5 literes, V6-os motort kapott – igaz, plug-in hibrid konfigurációban. Ez nem vadonatúj szerkezet: a közelmúltban mutatkozott be a Lexus TX fedélzetén. Mindkét modell ugyanarra a GA-K platformra épül, így nem meglepő, hogy ezt az igen fejlett, nagy teljesítményű hajtásláncot vette át a japán belpiacos óriás – arra azonban nem számítottunk, hogy a két típusnak a tengelytávja is azonos lesz.

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 126

    Century SUV Century szedán Land Cruiser 300* Lexus TX Toyota Alphard / Lexus LM
Platform   GA-K N GA-F GA-K GA-K
Hosszúság mm 5205 5335 5015 5159 5125
Szélesség mm 1990 1930 1990 1990 1890
Magasság mm 1805 1505 1950 1781 1955
Tengelytáv mm 2950 3090 2850 2950 3000
Tandemtávolság mm 1220 1135
Menetkész tömeg kg 2570 kg 2370 kg 2630
Utasok száma 4 5 7 7 7

* Modellváltozattól függő, maximális érték

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 127

Gyári teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre a Century SUV-ról, de az új hajtáslánc aligha lesz gyengébb a 431 lóerős V8-as hibrid Century szedánnál – a Lexus TX fedélzetén 412 lóerős rendszerteljesítménnyel számolhatunk ugyanennél a konfigurációnál.

A rengeteg hely persze nem elég: a Centurynek időtlenül stílusosnak és tökéletesen kidolgozottnak kell lennie. A tervezők ízlésesen adaptálták a lépcsőshátú óriás fő ismertetőjegyeit: a kontrasztos sávot alkotó küszöb- és lökhárítóbetétet, a nyílegyenes, ám lekerekített övvonalat, az impozáns hűtőmaszkot és a minimalista, szögletes lámpatesteket. Az orr dísze, a japán uralkodóházat jelképező főnixmadár sem maradhatott el.

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 128

A Century mindig is sofőrös autó volt, amelyben nincs fontosabb a hátul utazók kényelménél. Ezért az autó külön Hátsó komfort üzemmódot kapott, ami úgy vezérli a futóművet és a fékrendszert, hogy semmi ne zavarja meg az utasok kikapcsolódását – lassításkor például rántás nélkül áll meg az autó. A hátsó kerekek aktív kormányzást kaptak.

A hátsó oldalajtók 75°-ban nyílnak, a beszállást automata, motoros fellépők és a C oszlopon kialakított kapaszkodók segítik. Az ülések teljesen hátradönthetők, és frissítő funkcióval is felszerelték őket, akármi is az.

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 129

Az audiorendszer fejlesztésébe hangszergyártó kézműves mestereket is bevontak, így tökéletesen természetes, élethű hangzást ígér a Century SUV.

Hogy a szabadidőjármű a szedánoktól megszokott kényelmet nyújtsa, a Toyota mérnökei teljesen leválasztották az utastérről a csomagtartót, méghozzá zajzáró, laminált belső szélvédővel. Így a hátsó ajtó felnyitásakor nem ömlik a meleg / hideg külső levegő az utasok nyakába, illetve az út- és környezeti zajok sem háborgatják őket.

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 130

A Century SUV hétféle színben lesz elérhető, köztük négy exkluzív kiwami árnyalatban, amelyeket kifejezetten akkor ajánlanak, ha az ügyfelek tényleg sofőrrel használják az autót, nem pedig maguk vezetik azt.

Havonta 30 Century SUV eladásával számol a Toyota, az indulóár 25 millió japán jen, azaz közel 62 millió forint.

Hazai pályán támadja a Rolls-Royce-ot a Toyota 131